BRATISLAVA - Vláda schválila veľkú zmenu v pravidlách pre technickú kontrolu vozidiel. Ak návrh prejde aj parlamentom, desaťtisíce vozidiel by už od tohto leta nemuseli prechádzať technickou kontrolou tak často, ako je tomu v súčasnosti. Okrem toho sa má zlepšiť fungovanie systému povinného zmluvného poistenia, čo ale pravdepodobne motoristom predraží poistky.
archívne video
Majitelia motocyklov, trojkoliek či štvorkoliek by mali zbystriť pozornosť. Už onedlho im totiž zrejme štát pripraví príjemné prekvapenie. Ak totiž museli so svojimi vozidlami prihlásenými pred viac ako štyrmi rokmi doteraz chodiť na pravidelnú technickú kontrolu každé dva roky, už onedlho by to mohlo byť inak. Vyhlášku navrhovanú ministerstvom dopravy už odklepla vláda a ak prejde aj parlamentom, platiť by mohla od júla tohto roka.
Podľa ministerstva dopravy sa totiž dvojročná lehota vzhľadom na charakter uvedených vozidiel javí ako príliš prísna. "Ak sa príjme právna úprava, že tieto vozidlá budú chodiť na technickú kontrolu pravidelnú každé štyri roky, prinesie to úsporu pre prevádzkovateľov vozidiel, ale bezpečnosť cestnej premávky by to výrazne zhoršiť nemalo,“ uvádza rezort.
Podľa ministerstva bolo ku koncu roka 2023 v evidencii spolu viac ako 162-tisíc takýchto vozidiel, pričom drvivá väčšina vo vlastníctve fyzických osôb. Pre stanice STK by to znamenalo ročne zruba o 30-tisíc kontrol menej. V štátnom rozpočte by mohli zmeny spôsobiť výpadok vo výške približne 170-tisíc eur ročne na dani z pridanej hodnoty.
Ochrana osôb poškodených dopravnou nehodou sa má zlepšiť
Zlepšiť fungovanie systému povinného zmluvného poistenia (PZP) a zvýšiť ochranu osôb poškodených v dôsledku nehody. To je cieľom vládneho návrhu novely zákona o PZP, ktorý Národná rada SR posunula v stredu do druhého čítania. Návrh preberá do slovenského právneho poriadku príslušnú európsku smernicu, zohľadňuje aj podnety z aplikačnej praxe.
Legislatívne úpravy vychádzajúce zo smernice sa týkajú najmä odškodňovania poškodených v dôsledku nehôd v prípade, že dotknutá poisťovňa je platobne neschopná. Takisto úpravy minimálnej výšky poistného plnenia, kontroly poistenia motorových vozidiel členskými štátmi, zohľadňovania predchádzajúceho škodového priebehu poistenia, ako aj PZP pri motorových vozidlách odoslaných do iného členského štátu.
"Poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel je osobitne dôležité pre všetkých občanov Európy, či už sú poistníkmi, poistenými alebo poškodenými v dôsledku dopravnej nehody. Je takisto dôležité pre samotné poisťovne, keďže tvorí výrazný segment na trhu s neživotným poistením v Európskej únii," uviedlo v dôvodovej správe ministerstvo financií. Tento typ poistenia má významný vplyv aj na voľný pohyb osôb, tovaru a vozidiel v EÚ.
Novelou sa napríklad zvyšujú finančné limity, do ktorých sú ľudia v systéme PZP chránení. Pri škodách na zdraví sa majú zvýšiť z doterajších 5,24 milióna eur na 6,45 milióna eur, v prípade škody na majetku z 1,05 milióna eur na 1,3 milióna eur.
Ďalšou zmenou je zrušenie možnosti krátenia plnenia, tzv. regresu zo strany poisťovne, ak sa niekto oneskoril s platením PZP, ale poistenie mu stále platí. Novela rieši tiež oneskorené nahlásenie poistnej udalosti po lehote 15 dní, napríklad ak bol človek zranený, aby poisťovne v takejto situácii nekrátili plnenie.
Novela zavádza aj medzinárodné potvrdenie o bezškodovom priebehu. Malo by sa tak zabezpečiť zohľadnenie predchádzajúceho bezškodového priebehu na Slovensku napríklad pri presťahovaní človeka do iného členského štátu EÚ. Účinnosť novely navrhuje rezort financií od 1. augusta 2024.