BRATISLAVA - Vládny dokument k udržateľnosti výroby automobilov na Slovensku nedáva odpoveď na otázku, ako zvyšovať príjmy obyvateľov či rozvíjať výrobu, na ktorú Slovensko nemá dostatok pracovníkov. Uviedlo to opozičné KDH v súvislosti s opatreniami na podporu automobilového priemyslu a rozvoja elektromobility, ktoré minulý týždeň (29. 2.) schválila vláda. V utorok o tom informovala hovorkyňa KDH Lenka Halamová.
"Závažný dokument schválila vláda Roberta Fica (Smer-SD) už po štyroch mesiacoch od nástupu, a to bez potrebnej diskusie naprieč politickým spektrom a celou spoločnosťou. Materiál nedáva odpoveď na otázku, ako zvyšovať príjmy obyvateľov či rozvíjať výrobu, na ktorú nemáme dostatok pracovníkov," uviedlo KDH.
archívne video
Kresťanskí demokrati upozornili, že podľa zverejneného dokumentu bude Slovensko naďalej priemyselný štát s vysokou energetickou spotrebou. Ostane podľa nich pri orientácii na výrobu. "V tomto prípade neobstojí argument, že prechod na elektromobilitu treba rýchlo riešiť, lebo ide o jasný svetový trend. Stačí sa pozrieť na vývoj na trhu, kde v Európe začal predaj elektromobilov stagnovať a pomôcť mu môžu len štedré vládne dotácie, ktoré si už dnes nemôže dovoliť ani Nemecko," uviedol poslanec a ekonomický expert KDH Jozef Hajko.
Europoslankyňa Miriam Lexmann (KDH) upozornila, že v dôsledku kontroly dodávateľských reťazcov, ako aj štátnych dotácií môžu čínske firmy predávať elektromobily najmenej o 20 % lacnejšie, čo vážne narúša hospodársku súťaž a môže mať vážne negatívne dôsledky pre Slovensko vzhľadom na závislosť našej ekonomiky od automobilového priemyslu. "Naďalej takisto vyzývam na revíziu zákazu predaja áut so spaľovacím motorom, aby sme našim spoločnostiam poskytli viac času na transformáciu výroby, chránili tak našu konkurencieschopnosť a živobytie viac ako 250.000 ľudí, ktorých zamestnanie súvisí s automobilovým priemyslom na Slovensku," vysvetlila Lexmann.
KDH vo vládnom prístupe k hospodárskej politike chýba odpoveď na otázku, ako zvyšovať príjmy obyvateľov Slovenska. "Výroba automobilov nie je síce platená najhoršie, ale sú oveľa lepšie platené profesie. Iba ich posilnením dokážeme držať dych s Českom či Poľskom či dokonca dobiehať vyspelejšiu časť Európy," spresnil Hajko s tým, že Slovensko nutne potrebuje všeobecne podporenú hospodársku politiku na 15 až 20 rokov a KDH je pripravené o tom diskutovať aj napriek zverejnenej koncepcii vlády.