TARRAGONA - Nápis In Memoriam a 215 zlatých hviezd - podľa počtu obetí - na jednom z apartmánov pripomína tragédiu, ktorá sa stala pred štyridsiatimi rokmi v kempe Los Alfagues na východe Španielska. Rekreantom v kempe, ktorý leží v katalánskej provincii Tarragona, sa stala osudnou blízka poloha pri diaľnici. Po výbuchu prechádzajúcej cisterny s propylénom zhorela vtedy tretina kempu.
"Bolo práve pol druhej popoludní a rekreanti mali siestu po obede. Deti sa hrali a rodičia sa opaľovali," opísal udalosti z 11. júla 1978 katalánsky denník La Vanguardia. Nikto netušil, že o pár minút nastane v kempe so zhruba osemsto návštevníkmi peklo.
Cisterna, ktorá prevážala skvapalnený plyn, vybuchla práve v okamihu, keď prechádzala okolo kempu. Podľa neskoršieho vyšetrovania výbuch nastal v horúcom počasí zrejme preto, že nádrž obsahovala viac látky, než bola jej povolená kapacita. Okrem toho nemala bezpečnostný ventil. Od vybuchnutej cisterny sa vznietili propánbutánové fľaše v kempe a benzínové nádrže áut. Na mieste uhorelo 158 ľudí a ďalších 57 podľahlo zraneniam, najmä popáleninám, v nemocnici. Sedem desiatok ľudí zranenia prežilo. Dve z obetí sa nepodarilo identifikovať, väčšina mŕtvych boli turisti z Francúzska, Holandska a Nemecka.
"Bol to strašný pohľad - spálené telá, popálení ľudia a ďalší, ktorí sa snažili pomáhať, ale nemohli nič robiť," spomínal na nešťastie v nedávnom vydaní miestneho denníka Diari de Tarragona fotograf Ramon Segú Chinchilla. Ten dorazil na miesto s vtedajším miestnym starostom. "Nemal som ani silu urobiť fotky," povedal Chinchilla, ktorý ich ale nakoniec urobil asi dvesto.
Tragédiu v kempe zažil i jeho súčasný majiteľ Mario Gianni, ktorý mal vtedy deväť rokov. Nikomu z jeho rodiny sa nič nestalo, ale niektorí ich priatelia prišli o život. Gianniho rodina zakladala kemp v roku 1956 s veľkým nadšením a jazdilo tam mnoho ich kamarátov a známych. Nešťastie zažil na vlastnej koži aj vtedy štrnásťročný Llorenc Navarro. I on sa spolu s ďalšími snažil pomáhať ostatným. "Nikdy nezabudnem na tú hrôzu, na zápach horiaceho mäsa a kože," uviedol Navarro. Dnes stojí na čele hnutia, ktoré bojuje za lepšiu bezpečnosť na cestách.
Po tragédii bola podľa denníka La Vanguardia prijatých niekoľko opatrení pre bezpečnejší prevoz nebezpečných nákladov. Cisterny s takými látkami napríklad musia jazdiť po diaľniciach, majú sa vyhýbať obývaným lokalitám a musia mať bezpečnostné ventily.
VIDEO nie je vhodné pre slabšie povahy