Letecká tragédia pri Smolensku (Zdroj: SITA)
BRATISLAVA/VARŠAVA – Radili sa s Moskvou, čo robiť a zrejme sa obávali škandálu. Obsluha letiskovej veže v ruskom Smolensku, kde minulú sobotu došlo k tragédii poľského Tu-154 s prezidentským párom a delegáciou, sa v to ráno radila so svojimi nadriadenými v Moskve. Dospela k tomu prokuratúra, ktorá vyšetruje príčiny havárie.
V jednom z rozhovorov obsluha letiska varovala, že podmienky sú katastrofálne, zvažujú uzatvorenie letiska a vyhlásenie zákazu pristávania, cituje Rzeczpospolita nemenovaný zdroj.
„Mali však pochybnosti, či toto rozhodnutie poľská strana nebude interpretovať ako úmyselnú prekážku.“ Naše zdroje tvrdia, že pochybnosti o tom, či zatvoriť letisko, mali aj ich nadriadení, píše denník. V rozhovore poznamenali, že to bude vnímané ako politický škandál, popisuje zdroj. Obsluha sa pýtala, čo majú robiť. Mali si vypočuť: letisko má byť otvorené, ale mali by dať posádke poľského lietadla jasne na vedomie, že podmienky sú extrémne ťažké. Obsluha dúfala, že keď si posádka uvedomí, aké je hustá hmla, sama rezignuje na pristátie, uviedol zdroj pre denník. Obsluha letiska podľa denníka zrejme hovorila s ľuďmi z velenia pozemných síl (letisko Smolensk patrí pod armádu). Vyjadrenie poľských vyšetrovateľov ani zástupcu ruského letiska sa im získať nepodarilo.
Tézu o strachu zo škandálu by podľa denníka mali podporovať tvrdenia z ruskej strany, podľa ktorých obsluha letiska mohla porušiť záväzné postupy. Podľa oficiálnej verzie posádku odrádzali od pristátia a "odporúčali" pristátie v Moskve. „Ale niečo také ako odporúčanie neexistuje,“ cituje denník bývalého pilota, pracovníka letiska v Smolensku, ktorý si želal zostať v anonymite, „je povolenie alebo zamietnutie“. „ Konečné rozhodnutie je na pilotovi, ale ak informuje vežu, že bude pristávať, pozemná obsluha je povinná urobiť všetko, aby mu pomohla,“ cituje denník Alexandra Korončika, bývalého bojového pilota zo Smolenska.
Ruskí experti si podľa denníka kladú otázky a čudujú sa, prečo na ne ešte nikto neodpovedal: Kto bol súčasťou obsluhy prijímajúcej Tu-154, boli to pracovníci zo Smolenska alebo delegovaní z iného miesta, kto osobne zodpovedá za pristátie lietadla? Aké je meno tohto človeka? Aký certifikát má letisko a aké navigačné zariadenia na ňom boli počas katastrofy? Prečo sa poľskí piloti pokúsili pristáť? Odpoveď môže byť v čiernych skrinkách, ktoré sa práve analyzujú.
Je pravdepodobné, že záznamy z čiernych skriniek zverejnia vo štvrtok, ak sa vrátia domov poľskí vyšetrovatelia. Niektoré poľské médiá v pondelok zverejnili informáciu, podľa ktorej záznamník v pilotnej kabíne nahral aj hlasy v pasažierskej časti lietadla, ktoré označil za "výkriky hrôzy a bolesti." Rezort obrany aj vyšetrujúci prokurátor informáciu dementovali. "Zverejňovanie týchto neoverených hypotéz môže poškodzovať česť obetí katastrofy," napísal hovorca poľského rezortu obrany.
„Mali však pochybnosti, či toto rozhodnutie poľská strana nebude interpretovať ako úmyselnú prekážku.“ Naše zdroje tvrdia, že pochybnosti o tom, či zatvoriť letisko, mali aj ich nadriadení, píše denník. V rozhovore poznamenali, že to bude vnímané ako politický škandál, popisuje zdroj. Obsluha sa pýtala, čo majú robiť. Mali si vypočuť: letisko má byť otvorené, ale mali by dať posádke poľského lietadla jasne na vedomie, že podmienky sú extrémne ťažké. Obsluha dúfala, že keď si posádka uvedomí, aké je hustá hmla, sama rezignuje na pristátie, uviedol zdroj pre denník. Obsluha letiska podľa denníka zrejme hovorila s ľuďmi z velenia pozemných síl (letisko Smolensk patrí pod armádu). Vyjadrenie poľských vyšetrovateľov ani zástupcu ruského letiska sa im získať nepodarilo.
Tézu o strachu zo škandálu by podľa denníka mali podporovať tvrdenia z ruskej strany, podľa ktorých obsluha letiska mohla porušiť záväzné postupy. Podľa oficiálnej verzie posádku odrádzali od pristátia a "odporúčali" pristátie v Moskve. „Ale niečo také ako odporúčanie neexistuje,“ cituje denník bývalého pilota, pracovníka letiska v Smolensku, ktorý si želal zostať v anonymite, „je povolenie alebo zamietnutie“. „ Konečné rozhodnutie je na pilotovi, ale ak informuje vežu, že bude pristávať, pozemná obsluha je povinná urobiť všetko, aby mu pomohla,“ cituje denník Alexandra Korončika, bývalého bojového pilota zo Smolenska.
Ruskí experti si podľa denníka kladú otázky a čudujú sa, prečo na ne ešte nikto neodpovedal: Kto bol súčasťou obsluhy prijímajúcej Tu-154, boli to pracovníci zo Smolenska alebo delegovaní z iného miesta, kto osobne zodpovedá za pristátie lietadla? Aké je meno tohto človeka? Aký certifikát má letisko a aké navigačné zariadenia na ňom boli počas katastrofy? Prečo sa poľskí piloti pokúsili pristáť? Odpoveď môže byť v čiernych skrinkách, ktoré sa práve analyzujú.
Je pravdepodobné, že záznamy z čiernych skriniek zverejnia vo štvrtok, ak sa vrátia domov poľskí vyšetrovatelia. Niektoré poľské médiá v pondelok zverejnili informáciu, podľa ktorej záznamník v pilotnej kabíne nahral aj hlasy v pasažierskej časti lietadla, ktoré označil za "výkriky hrôzy a bolesti." Rezort obrany aj vyšetrujúci prokurátor informáciu dementovali. "Zverejňovanie týchto neoverených hypotéz môže poškodzovať česť obetí katastrofy," napísal hovorca poľského rezortu obrany.