BRATISLAVA/VARŠAVA - Pilot prezidentského špeciálu Tu-154 sa blížil k letisku v Smolensku. V hustej hmle nevidel, že letí nad hlbokou roklinou. Myslel si, že je oveľa vyššie, než bol v skutočnosti a začal klesať? Hypotézu prináša dnešné vydanie denníka Gazeta Wyborcza. Cituje pritom smolenského novinára a fotografa Sergeja Amielina, podľa ktorého sa tak mohlo stať.
Amielin na základe fotografií podrobne zanalyzoval priebeh katastrofy. Na blogu síce píše, že nechce predstavovať žiadne hypotézy, v rozhovore s poľským denníkom však uviedol: "Pilot sa blížil k letisku v hustej hmle. Roklinu nevidel. Mohol si však všimnúť na výškomere, že stroj je príliš vysoko, aby trafil na dráhu. Mohol tak, ak sa tým riadil, prijať zlé rozhodnutie a znížiť výšku? Na druhom brehu rokliny sa ocitol vo výške osem metrov a tam sa zachytil krídlom o strom. V každom prípade si to myslí expert, s ktorým som o tom hovoril“.
„Táto teória je veľmi pravdepodobná,“ cituje denník bývalého vojenského pilota vrtuľníka. „Podľa mňa si piloti, ktorí sa blížili na pristátie v hmle, mysleli: Budeme sa snažiť klesať v osi dráhy tesne nad zem a možno sa nám podarí cez hmlu zazrieť dráhu a bezpečne pristáť, a ak nie – vystúpame a poletíme na záložné letisko,“ uviedol.
Zariadením, ktoré im mohlo zaistiť bezpečnosť tejto operácie, bol výškomer, ktorý im ukazoval presnú výšku letu nad terénom. Ale práve pri tomto prístupe sa mohla roklina stať smrteľnou pascou - piloti približujúci sa k dráhe videli, že majú bezpečnú výšku nad zemou, možno si dokonca mysleli, že sú príliš vysoko. Avšak keď sa terén začal dvíhať a výška začala drasticky klesať, bolo to až príliš rýchlo na to, aby sa dokonca zvýšeným ťahom motorov podarilo uniknúť pred stromami.
Podľa zdroja denníka to samozrejme nevysvetľuje všetko. Doteraz nie sú známe odpovede, čo s ďalšími výstražnými systémami, ktorými bolo lietadlo vybavené, ani mapou, ktorú používali. A čo je najdôležitejšie - čo ich priviedlo k tomu, že sa rozhodli pre priblíženie v takých podmienkach.
Denník prináša animáciu a výpoveď ruského vojenského pilota, podľa ktorého sa lietadlo vychýlilo z kurzu vľavo, pričom posádka na mieste zrejme očakávala pristávaciu dráhu. Animácia ruskej televízie opakuje predchádzajúce hypotézy: príliš malá výška letu počas posledných sekúnd, miestami len 2,5 metra, snaha posádky o vystúpanie a osudový náraz do hrubej brezy vo výške štyroch metrov ľavým krídlom, po ktorom sa lietadlo zrútilo.