BRATISLAVA - Kamióny na rýchlostných cestách a diaľniciach by nemali mať od septembra v nočných hodinách zakázané predbiehanie iných motorových vozidiel. Navrhujú to poslanci NR SR za hnutie OĽaNO Štefan Kuffa a Miroslav Kadúc, ktorí chcú takýto zákaz odstrániť novelou zákona o cestnej premávke. Právnou normou sa bude parlament zaoberať na májovej schôdzi.
Predbiehanie kamiónov na rýchlostných cestách a diaľniciach má byť podľa Obyčajných povolené v čase od 23. do 5. hodiny ráno. Súčasný zákaz predchádzania pre nákladné vozidlá na týchto komunikáciách je zdôvodnený tým, že "ide o opatrenie, ktoré má zvýšiť plynulosť, a tým aj bezpečnosť cestnej premávky".
Podľa Kuffu a Kadúca však prax preukázala, že pri predchádzaní po diaľnici alebo rýchlostnej ceste nie je potrebné obmedzovať nákladné vozidlá v neskorých nočných a skorých ranných hodinách, teda v čase, kedy sú tieto cesty takmer prázdne.
Aktuálny zákaz bol koncipovaný tak, aby "spriechodnil cesty pre bežnú osobnú dopravu na jednej strane a na druhej strane, aby závažným spôsobom nezasiahol do nákladnej dopravy". "V čase od 23. do 5. hodiny je však bežná osobná doprava minimálna a rýchlejších osobných automobilov je na cestách menej. Z tohto dôvodu je dnešná podoba zákona kontraproduktívna a zakazuje nákladným vozidlám predchádzanie iných motorových vozidiel aj v čase, kedy to vôbec nie je potrebné," myslia si Kuffa a Kadúc.
Obaja poslanci sú presvedčení, že ak ich novela prejde, dosiahne sa efektívnejšie využívanie našich diaľnic a umožní sa komfortnejšie použitie ciest najmä "nočným vodičom", pre ktorých je rýchla a bezpečná cesta nutným predpokladom ich každodennej práce. "Zlepšenie kvality dopravných podmienok pre tento typ vodičov sa v konečnom dôsledku odzrkadlí aj vo vzťahu k bežným vodičom osobných automobilov - nákladné automobily, ktoré vďaka odstráneným obmedzeniam zvládnu svoju cestu už počas noci, nebudú v denných hodinách v takom rozsahu zaberať priestor na diaľnici, čím sa zvýši plynulosť a rýchlosť cestnej premávky," dodávajú Obyčajní.