BRATISLAVA – Vybrať sa na dovolenku pod záštitou cestovnej kancelárie by nemal byť risk. Napriek tomu sa stále nájdu také cestovky, ktorým napríklad chýba povinné poistenie proti úpadku. Pozrite sa, aké nedostatky našla Slovenská obchodná inšpekcia počas kontroly cestovných kancelárií.
Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) prevetrala naše cestovky. Posvietila si predovšetkým na to, či majú po celý čas predaja pobytov uzavretú zmluvu o poistení zájazdu pre prípad jej úpadku alebo bankovú záruku. Kontrolu súčasne zaujímalo, ako postupujú pri reklamáciách, poskytovaní informácií či sporoch. Inšpektoráty SOI preverili od 25. do 29 júla 2016 až 85 podnikateľských subjektov.
Namiesto drahej dovolenky sklamanie: Skrachovaný sprostredkovateľ poslal rodine arogantný EMAIL!
Inšpektoráty SOI sa zamerali aj na kontrolu dodržiavania ďalších povinností, stanovených zákonom č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o doplnení zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (napr. označenie prevádzkarne, evidencia reklamácií, poskytnutie informácie o možnosti alternatívneho riešenia sporov).
„Z vykonaných kontrol vyplynulo, že bez platnej zmluvy o poistení zájazdu pre prípad úpadku (resp. bez bankovej záruky) predávala zájazdy CK Hechter Slovakia, s.r.o.,“ informovala SOI na svojej stránke. „Inšpektorát SOI so sídlom v Nitre pre Nitriansky kraj nariadil zastavenie nekalej obchodnej praktiky, spočívajúcej v uzatváraní zmlúv o obstaraní zájazdu na predaj vlastných zájazdov a v uvádzaní akejkoľvek formy informácie, že vyššie uvedená spoločnosť disponuje prostredníctvom poistnej zmluvy č. 411021492 poistením pre prípad úpadku cestovnej kancelárie,“ dodala SOI.
„Platnú zmluvu o poistení zájazdu pre prípad úpadku (resp. bankovú záruku) nepredložila ani spoločnosť SUNFLOWER TOURS s.r.o., ktorá podľa výpisu z obchodného registra má v predmete činnosti aj prevádzkovanie cestovnej kancelárie a prevádzkovanie cestovnej agentúry,“ doplnila SOI s tým, že spoločnosť SUNFLOWER TOURS, s.r.o., Dunajská 18, Bratislava vystupuje pri uzatváraní zájazdov ako sprostredkovateľ, pričom obstarávateľom zájazdov je spoločnosť SUNFLOWER TOURS SP ZOO, Warszava.
Alternatívne riešenie sporov
Pred uzavretím zmluvy o obstaraní zájazdu je podľa SOI cestovka povinná oznámiť spotrebiteľovi jasným a zrozumiteľným spôsobom informáciu o možnosti obrátiť sa na subjekt alternatívneho riešenia sporov v prípadoch ustanovených osobitným predpisom, ktorým je zákon č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení sporov. Nedodržanie uvedenej povinnosti bolo zistené v piatich prípadoch (štyri kontrolované subjekty v Trnavskom kraji, jeden kontrolovaný subjekt v Košickom kraji).
Reklamačný poriadok
Cestovná kancelária je tiež povinná riadne informovať spotrebiteľa o podmienkach a spôsobe reklamácie vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť. Reklamačný poriadok má byť v prevádzkarni umiestnený na viditeľnom mieste, dostupnom spotrebiteľovi. „Porušenie uvedenej povinnosti bolo zistené v Košickom kraji, kde bol u jedného kontrolovaného subjektu zistený chýbajúci reklamačný poriadok a daný subjekt nepreukázal, akým spôsobom je spotrebiteľ informovaný o podmienkach a spôsobe reklamácie, vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť,“ uviedla SOI.