BRATISLAVA - V prípad CK Hechter, ktorý sa tiahne už viac ako mesiac sa objavili nové skutočnosti. Slovenská poisťovňa Allianz, ktorá mala s cestovkou uzatvorenú zmluvu pre prípad úpadku cestovnej kancelári prezradila dôvod výpovede tejto zmluvy.
"Zmluva bola vypovedaná v súlade so všeobecnými poistnými podmienkami z dôvodu neplnenia si zmluvných záväzkov voči našej spoločnosti," uviedla vo svojom vyhlásení poisťovňa. "CK Hechter opakovane a dlhodobo neuhrádzala svoje finančné záväzky riadne a včas, v zmluve dohodnutých termínoch," dodala.
Zmluva bola zo strany poisťovne vypovedaná dňa 29. apríla 2016. CK Hechter výpoveď prevzala začiatkom mája a ku dňu 15. júna zmluva zanikla. Z čoho vyplýva, že cestovka od nasledujúceho dňa, t.j. 16. júna nedisponovala platnou poistnou zmluvou proti insolventnosti v spoločnosti Allianz, čo sa preukázalo aj pri kontrole vykonanej Slovenskou obchodnou inšpekciou. Cestovná kancelária predávala zájazdy aj po tom, čo SOI zistila, že nespĺňa zákonom povinné náležitosti. CK Hechter sa bránila tým, že nevidí dôvody na vypovedanie zmluvy zo strany poisťovne. Dostala od SOI podmienku, že ku dňu 15. júla má predložiť platnú zmluvu o poistení zájazdu alebo bankovej záruky pre prípad úpadku CK. Pri vykonávaní ďalšej kontroly, ktorá prebehla dňa 18. júla bolo SOI zistené: "Napriek uloženým opatreniam CK Hechter Slovakia, spol. s.r.o. zájazdy naďalej predávala, a to napriek tomu, že platnú zmluvu o poistení zájazdu ani bankovú záruku nepredložila. Došlo tak k porušeniu uložených záväzných pokynov." Ďalej dodala, že "kontrolou zistené skutočnosti, po doručení ďalších podkladov, ktoré SOI od CK vyžaduje doplniť, budú predmetom správneho konania, ktoré bude ukončené uložením sankcie."
Poisťovňa odporúča cestovným kanceláriám
Každá zmluva ako aj zmluva o poistení zájazdu pre prípad úpadku cestovnej kancelárie, je právnym záväzkom dvoch zmluvných strán. Je povinnosťou aby obe strany dodržiavali dohodnuté zmluvné podmienky, spolu s plnením si záväzkov vyplývajúcich z uzatvorenej zmluvy riadne a včas. "Opakované a dlhodobé nedodržiavanie týchto podmienok vytvára riziko vypovedania zmluvy v akejkoľvek oblasti podnikania," vysvetľuje poisťovňa. Allianz si podľa svojho vyhlásenia zakladá na dobrých a korektných vzťahoch so všetkými obchodnými partnermi. Podmienkou pre takúto spoluprácu je férová a včasná komunikácia.
Poisťovňa odporúča dovolenkárom
"Odporúčame dovolenkárom, aby si skontrolovali, či má cestovná kancelária poistenie proti insolventnosti nielen v čase keď si zájazd objednávajú, ale aj pred vycestovaním." Ďalej by si mali od cestovnej kancelárie vyžiadať doklady o platnom poistení, s informáciou o postupe v prípade poistnej udalosti.
Poistenie proti insolventnosti
Zákonom povinné poistenie, ktoré musí mať uzatvorená každá cestovná kancelária. Poistenie musí byť v minimálnej sume a to 25% obratu z vlastných zájazdov. "V prípade úpadku cestovnej kancelárie poisťovňa poskytne poistné plnenie klientom CK poskytnutím dopravy späť do SR (ak bola doprava súčasťou zájazdu), resp. vrátením zaplatených preddavkov za zájazdy," vysvetlila poisťovňa.