BRATISLAVA - Miliardové straty, rekordný pád akcií a strata dôvery. Toto sú následky škandálu automobilky Volkswagen. Navyše, na chybných motoroch môžu jazdiť aj Slováci. Topky zisťovali, ako sa tento škandál dotkne slovenskej ekonomiky, bratislavského závodu Volkswagenu a samotných Slovákov, ktorí môžu jazdiť na chybných motoroch.
Škandál s falšovaním emisií vyplával na povrch koncom minulého týždňa, keď americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) oznámila, že vo vozidlách s naftovým motorom VW využíval softvér, ktorý pri testovaní výfukových plynov umožňuje zamaskovať skutočné hodnoty toxických emisií. Podľa najnovších údajov sa kauza týka až 11 miliónov áut po celom svete. V USA sa dokonca táto chyba objavila aj vo vozidlách Audi a namočená d o toho bola aj Škoda. Akcie sa prepadli takmer o polovicu a akcionári prišli o 27 miliárd eur.
Chybné motory boli aj v autách Škoda
Problematické naftové motory montovala aj automobilka Škoda. Dnes dopoludnia o tom rokovalo aj české ministerstvo dopravy. Automobilka Škoda patrí do koncernu Volkswagenu. Tá používa takmer identické motory ako značka VW či Audi. Predstavitelia Škoda uviedli, že tento typ motorov sa používal u starších modelov.
"Aj Škoda Auto používala motory série EA 189 skupiny Volkswagen a vo vozidlách Škoda boli tieto motory inštalované. Dôležité je, že všetky aktuálne modely značky, ponúkané v EÚ, sú bez výnimky vybavené motormi zodpovedajúcimi požiadavkám normy Euro 6 a spĺňajú požiadavky predpisov a zákonov v oblasti životného prostredia. Odchýlky v laboratórnom meraní emisií boli zaznamenané pri motoroch staršej generácie EA 189," povedal podľa portálu e15.cz hovorca automobilky Jozef Baláž.
Americká Agentúra pre životné prostredie EPA rozširuje vyšetrovanie klamlivého softvéru v naftových motoroch aj na motor 3,0 TDI. Tento agregát je využívaný vo väčších automobiloch koncernu vrátane SUV Audi Q7, či Volkswagen Tuareg. Ak by EPA zistila, že sa klamlivý softvér nachádza aj v naftových šesťvalcoch 3,0 TDI, koncern Volkswagen by musel zastaviť ich predaj minimálne v USA. To by sa mohlo priamo dotknúť výrobného závodu v Bratislave, ktorý takéto automobily vyrába.
Panika sa šíri celým automobilovým sektorom
Panika investorov sa šíri medzitým naďalej. "Kauza Volkswagenu dopadá na celý automobilový sektor vrátane subdodávateľov. Príkladom môže byť napríklad Continental," tvrdí podľa portálu e15.cz Jiří Šimara. Akcie výrobcov pneumatík iba od začiatku týždňa prepadli o šesť percent.
Více na: http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/problemove-motory-montovala-i-skoda-vw-vyclenil-na-pokutu-miliardy-1229297#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink
Slovenské ministerstvá monitorujú situáciu
"V prípade, ak sa uvedené preukáže a dôjde k nariadeniu zvolávacích akcií, Ministerstvo dopravy v rámci svojich kompetencií príjme príslušné opatrenia, a to aj vo vzťahu k pracoviskám emisných kontrol," zareagoval pre Topky hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa s tým, že je ťažké vyčísliť dopady na ekonomiku.
Situáciu okolo automobilky pozorne sleduje aj ministerstvo hospodárstva. "Ministerstvo hospodárstva udalosti okolo spoločnosti Volkswagen samozrejme zaregistrovalo, sledujeme ich vývoj, ale nateraz je predčasné vyjadrovať sa k možným dopadom na slovenskú ekonomiku, nakoľko nemáme nateraz informácie, ze by spoločnosť Volkwagen na Slovensku pripravovala v dôsledku týchto udalosti útlm výroby," odvetila pre Topky hovorkyňa ministra Hudáka Miriam Žiaková.
Volkswagen chce získať stratenú dôveru
"Volkswagen intenzívne pracuje na vyšetrení nezrovnalostí použitého softvéru pri naftových motoroch. Nové automobily koncernu Volkswagen s EU 6 naftovými motormi momentálne dostupné v Európskej Únii, spĺňajú zákonné požiadavky a ekologické normy. Uvedený softvér neovplyvňuje jazdné vlastnosti, spotrebu paliva ani emisie. V tom majú zákazníci aj predajcovia vo veci jasno," vyhlásil Andreas Lampersbach zo spoločnosti Volkswagen.
Zároveň hovorca ubezpečil, že automobilka nestrpí žiadne porušovanie zákonov. "Volkswagen nestrpí nijaké porušovanie zákonov. Najvyšším cieľom predstavenstva zostáva získať späť stratenú dôveru a odvrátiť škody od našich zákazníkov. Koncern bude priebežne a transparentne informovať verejnosť o ďalšom priebehu vyšetrovania," dodal Lampersbach.
Ako sa tento škandál dotkne slovenskej ekonomiky?
Ako sa tento škandál dotkne našej ekonomiky sme sa spýtali ekonomického analytika J&T Banky Stanislava Pánisa. "V zásade nečakám, že sa škandál Volkswagenu zásadne dotkne našej ekonomiky. Bratislavský závod nemeckého koncernu patrí medzi moderné a ziskové. Ak by firma v dôsledku reputácie čelila zníženému dopytu, rozhodne nebude prvá, kde by bola obmedzená výroba," zareagoval pre Topky.
Dopady sa naozaj ťažko vyčísľujú, myslí si analytik VÚB Banky Zdenko Štefanides. "Priamy dopad škandálu VW na slovenskú ekonomiku sa vyčísliť zatiaľ nedá. Záleží predovšetkým na tom, či sa koncernu podarí v rýchlom čase znovuzískať dôveru v kvalitu svojich produktov alebo nie," vysvetlil ekonóm.
Ak sa strata dôvery pretaví do prepadu objednávok po modeloch, ktoré sa vyrábajú na Slovensku, môže škandál dopadnúť aj na našu fabriku. "Zatiaľ, teda aspoň čo sa týka prípadu v USA, išlo o modely, ktoré sa na Slovensku nevyrábajú. No samozrejme tieň podozrenia z obchádzania, resp. podvádzania noriem padne na všetky produkty koncernu VW. Ak strata dôvery bude mať za následok zníženie objednávok aj po modeloch, ktoré sa vyrábajú na Slovensku, tak priamo utrpí ich výroba ale aj investície do ďalšej výroby a vývoja. Investície navyše budú osekané aj kvôli obrovskej pokute a nákladom na opravu už vyrobených automobilov," zhodnotil analytik Štefanides.
Analytici Poštovej banky sa pridávajú ku komentáru vyššie spomenutých kolegov. "To, či sa problém týka aj automobilov na starom kontinente, však ešte nie je potvrdené, preto o akýchkoľvek dopadoch na slovenskú ekonomiku je predčasné hovoriť. Volkswagen každopádne patrí k najväčším výrobcom áut na svete, v minulosti už aj iné veľké automobilky bojovali s rôznymi škandálmi týkajúcimi sa vyrobených áut a s problémami sa dokázali popasovať. Podobný scenár očakávame aj pri tomto koncerne a preto nepredpokladáme výraznejší vplyv ani na jeho slovenskú dcéru. Isté však je, že imidž Volkswagenu týmto problémom utrpí," myslia si ekonomickí analytici.
Na chybných motoroch môžu jazdiť aj Slováci
Aj Slováci môžu jazdiť na chybných motoroch automobilky. "Volkswagen včera priznal, že vo svete jazdí približne 11 miliónov vozidiel koncernu s problematickým upravených softvérom štvorvalcového naftového motora s označením EA 189. Je pravdepodobné, že časť z nich bola predaných aj na Slovensku. Existuje riziko, že by nemuseli splniť emisné normy," dodal Pánis.
Situáciu sleduje aj Združenie automobilového priemyslu Slovenska. "Koncern VW oznámil, že bude situáciu riešiť. Nepoznáme zatiaľ riešenie a tak nevieme, ako budú do tohto riešenia vtiahnutí samotní zákazníci. Možno viac informácií získate od výrobcov a ich zástupcov na slovenskom trhu, ktorí, ak už existujú riešenia, by mali tieto poznať a následne zabezpečovať ich realizáciu na jednotlivých trhoch," zareagoval pre Topky Ján Pribula zo sekretariátu Združenia.
Automobilka sa ospravedlnila
Video statement of Prof. Dr. Martin Winterkorn: https://t.co/htUtPC1iWM
— Volkswagen (@Volkswagen) September 22, 2015
Totálne sme to pokašľali
Žaloba za 18 miliárd dolárov
Pokuta pre najväčšiu európsku automobilku by sa mohla v USA vyšplhať až na 18 miliárd USD (16,14 miliardy eur) a nie je vylúčené, že firma bude čeliť aj hromadnej žalobe zo strany majiteľov vozidiel. Nemecká firma, ktorej hodnota akcií klesla za dva dni o viac než 41 %, už oznámila, že na riešenie problému predbežne vyčlenila 6,5 miliardy eur.
3rd day of losses for #Volkswagen - shares fell as much as 10% when Frankfurt trading began http://t.co/m5SaEsuXKs pic.twitter.com/1XTkgXwFco
— Bloomberg Business (@business) September 23, 2015
Akcie VW klesli opäť asi o 20 %, nadol išli aj akcie iných automobiliek
Európske akcie dnes zaznamenali pokles, pod čo sa hlavnou mierou podpísal škandál okolo nemeckej automobilky Volkswagen (VW) a jej podvádzania pri emisných testoch v USA. V dôsledku tohto škandálu dnes hodnota akcií VW klesla na 4-ročné minimum. Okrem toho výrazne klesli aj akcie ťažobných spoločností. Informovala o tom agentúra Reuters.
Paneurópsky index FTSEurofirst 300 zaznamenal pokles o 3 % po tom, ako v pondelok uzatvoril rastom o 1 %. Nadol ho potiahol najmä vývoj hodnoty akcií automobilových firiem. Hodnota akcií automobilky VW klesla v pondelok (21.9.) takmer o 20 %, keď firma predtým priznala, že v USA pri emisných testoch podvádzala. Dnes sa hodnota akcií prepadla o 19 %, keďže sa vyšetrovanie presunulo aj do Európy a Ázie. Kauza a s ňou spojený prepad akcií VW stiahli so sebou nadol celý európsky automobilový sektor. Hodnota akcií francúzskeho Peugeotu klesla o 7,5 % a firmy Fiat Chrysler o 6 %. Index STOXX Europe 600 Auto klesol o 7,2 %.
Podľa jedného z maklérov môže celá kauza urýchliť fúzie a akvizície v sektore. Prípad VW totiž pravdepodobne povedie k zvýšeniu nákladov ďalších firiem na redukciu emisií a nie je vylúčené, že mnohé automobilky budú chcieť zvýšené náklady zdieľať. Výrazný pokles zaznamenal aj index STOXX Europe 600 Basic Resources, ktorého súčasťou sú akcie ťažobných spoločností. Index klesol o 5 %, čo po automobilovom sektore predstavuje druhý najväčší pokles.
Nemci pošlú do centrály VW vyšetrovaciu komisiu
Nemecké ministerstvo dopravy pošle ešte tento týždeň do centrály Volkswagenu (VW) vyšetrovaciu komisiu s cieľom získať fakty v kauze podvádzania pri emisných testoch v USA. Členovia komisie by mali rokovať s manažérmi v centrále firmy vo Wolfsburgu a zároveň budú požadovať prístup k potrebným dokumentom, oznámilo ministerstvo. "Komisia preverí, či autá, ktorých sa kauza týka, boli vyrobené a testované na základe nemeckých a európskych predpisov," uviedol v oficiálnom oznámení minister dopravy Alexander Dobrindt.
Británia chce emisné testy
Na škandál zareagovalo viacero krajín. Británia dnes vyzvala Európsku komisiu, aby preverila emisné testy. "Je veľmi dôležité, aby verejnosť emisným testom dôverovala a vyzývam Európsku komisiu, aby tento prípad začala urgentne vyšetrovať," uviedol britský minister dopravy Patrick McLoughlin.