BRATISLAVA - Škandál sa rozrastá. Po odhalení podvádzania nemeckého gigantu Volkswagenu, na verejnosť vyplávali ďalšie informácie, ktoré môžu stiahnuť ku dnu aj ďalšie svetové automobilky. V Európe môže premávať po cestách desiatky miliónov ilegálnych áut a podľa niektorých analytikov hrozí, že sa budú sťahovať. O ktoré autá ide?
Škandál s manipulovaním emisných testov vypukol minulý týždeň v piatok, keď americká Agentúra na ochranu životného prostredia obvinila VW, že do viacerých áut s naftovými motormi namontoval softvér, ktorý umožňuje zamaskovať pri testovaní výfukových plynov skutočné hodnoty emisií oxidu dusíka. Automobilke hrozí v USA pokuta až 16,01 miliardy eur. Škandál následne začali vyšetrovať aj v ďalších krajinách sveta. Firma na riešenie problému vyčlenila predbežne 6,5 miliardy eur, podľa niektorých analytikov to však pravdepodobne nebude stačiť.
Volkswagen je špička ľadovca, namočení sú ďalší
"V Británii a celej Európe, nové dieselové motory by mali spĺňať normu emisíí podľa štandardu Euro 6. Tento štandard mal platiť od 1. septembra, no štúdia agentúry Transport & Environment ukázala, že tieto normy spĺňa iba jeden z desiatich," píšu britské noviny Telegraph. To by značilo, že aj ostatné automobilky mohli obchádzať platné normy. Jeden motor od BMW dokonca prekročil povolené normy oxidu dusíka desaťnásobne. Noviny upozorňujú, že by to mohlo skončiť stiahnutím miliónov áut, na ktorých jazdia Briti.
Greg Archer z agentúry Transport & Enviroment (T&E) pre noviny povedal, že je to iba špička ľadovca. "Volkswagen je iba špička ľadovca, aj ďalšie automobilky budú odhalené. Rovnaká technológia sa používa v Európe aj Spojených štátoch a od roku 2009 bolo predaných desiatky miliónov áut," povedal s tým, že na cestách sú milióny nelegálnych áut. "Nie je to chyba vodičov, no je pravdepodobné, že uvidíme stiahnuté obrovské množstvo áut." dodal.
Povolené hodnoty oxidu dusíka podľa T&E prekračujú aj ďalšie typy áut. "Napríklad dieselové Audi A8 testované v Európe vyprodukovalo emisie oxidu dusíka 21,9-krát vic ako povoľuje legálny limit na cestách. Diesel BMW X3 bol 9,9-krát väčší. Opel Zafira Tourer presoval hodnoty 9,5-krát. Citroen C4 Picasso 5,1-krát," píše agentúra a dodáva, že všetky tieto autá prešli laboratórnymi testami.
Riešením na tento škandál by mohla byť nová komisia pod dohľadom EÚ, dodáva agentúra T&E. Tú by financovalo 20 eur z každého predaného auta.
Padnú aj ďalšie hlavy
Novým šéfom nemeckej automobilky Volkswagen by sa mal stať výkonný riaditeľ výrobcu športových áut Porsche Matthias Müller. Pre agentúru Reuters to dnes uviedol zdroj oboznámený so situáciou. Zdroj informoval, že Müller, o ktorom ako nástupcovi by mala v piatok 25. septembra rozhodnúť dozorná rada firmy, nahradí vo funkcii Martina Winterkorna. Ten z najvyššieho postu odstúpil v stredu tento týždeň v reakcii na škandál s podvádzaním spoločnosti pri emisných testoch v USA. Winterkorn stál na čele firmy takmer deväť rokov. Aj keď vo vyhlásení o rezignácii uviedol, že zo svojej strany si nie je vedomý žiadneho pochybenia, rozhodol sa prevziať za škandál zodpovednosť.
Čo sa týka zmien na vedúcich postoch, okrem Winterkorna by o funkciu mali prísť minimálne traja ďalší manažéri. Podľa nemenovaných zdrojov z firmy plánuje dozorná rada v piatok odvolať z funkcií šéfov oddelení výskumu a vývoja Audi a Porsche Ulricha Hackenberga a Wolfganga Hatza. Obaja ešte predtým, než prešli do Audi a Porsche, zastávali vysoké funkcie vo VW v oblasti vývoja, vrátane vývoja motorov. Bývalý šéf Volkswagenu Winterkorn však nemusí zúfať, po odchode z funkcie bude o neho dobre postarané.
Milión tón nelegálnych emisií
Automobilka kvôli obchádzaniu pravidiel mohla vypustiť do ovzdušia ročne milión ton emisií, ktoré znečistili ovzdušie. Tento objem sa rovná vyprodukovaného objemu emisií všetkých elektrární, vozidiel, priemyslu a poľnohospodárstva, uvádza Guardian.
Dokonca podľa blogera Kevina Druma nelegálne vypustené emisie mohli spôsobiť smrť 170 ľuďom v Spojených štátoch a približne tritisíc sedemsto ďalších po celom svete.
Ten, kto spustil lavínu na Volkswagen
Daniel Carder je členom malého výskumného tímu na West Virginia University, kde v rámci štúdie za 50 000 dolárov našli niečo, čo sa ukázalo ako dostatočný dôkaz, že Volkswagen podvádzal pri emisných skúškach svojich vozidiel v USA.