BERN - Švajčiarsko kvôli škandálu s manipuláciou merania emisií pri naftových vozidlách dočasne zakázalo predaj niektorých typov vozidiel koncernu Volkswagen. S odvolaním sa na Spolkový cestnú úrad (Astra) o tom dnes informoval server 20 Minuten. Opatrenie sa týka aj vozidiel značky Škoda vyrábaných v Mladej Boleslavi.
Nové odhalenia v kauze VW: Namočené sú aj ďalšie automobilky, hrozí sťahovanie miliónov áut
Úrady vraj chcú zabrániť, aby sa na švajčiarske cesty dostali ďalšie vozidlá s naftovými motormi, pri ktorých sa používal softvér umožňujúci pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty toxických oxidov dusíka.
Opatrenie by sa malo dotknúť asi 180-tisíc kusov doteraz nepredaných modelov značiek Škoda, Volkswagen, Audi a Seat rokov výroby 2009 až 2014 vybavených naftovými motormi 1,2TDI, 1,6TDI a 2.0TDI s emisnou normou Euro 5. Nariadenie sa nijako netýka už predaných vozidiel, vodiči ich môžu naďalej užívať bez obmedzenia.
Škandál vypukol minulý týždeň, kedy americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) Volkswagen obvinila, že u takmer pol milióna vozidiel VW a Audi s naftovými motormi, ktoré sa za posledných sedem rokov v USA predali, používal klamlivý softvér.
Volkswagenu za tieto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliárd dolárov. Aféru tento týždeň začali vyšetrovať aj niektoré európske krajiny a na firmu bol podaný rad hromadných žalôb.
Kvôli škandálu z čela najväčšieho svetového predajcu automobilov v stredu odstúpil Martin Winterkorn. V piatok ho nahradil Matthias Müller, doterajší šéf dcérskej spoločnosti Porsche. Zmeny sa dotkli i českej súčasti Škoda Auto. Jej doterajší šéf Winfried Vahland od novembra povedie aktivity koncernu v USA, Kanade a Mexiku a na čele mladoboleslavského podniku ho nahradí Bernhard Maier.
Novým šéfom Volkswagenu sa stal doterajší šéf Porsche Matthias Müller
Nový šéf firmy Volkswagen, ktorá v týchto dňoch bojuje s najväčším škandálom vo svojej 78-ročnej histórii, uviedol, že jeho prioritou je opätovné získanie dôvery, o ktorú firma prišla v dôsledku emisného škandálu. To si od Müllera sľubuje aj dozorná rada. Doterajší šéf Porsche dokázal od svojho nástupu do vedenia výrobcu športových áut v roku 2010 doviesť automobilku k rekordným ziskom.
Volkswagen padol o takmer 50 percent: V škandále je namočená aj Škoda, ako to zasiahne Slovákov?
Müller (62) nahradil vo funkcii Martina Winterkorna (68), ktorý na svoj post rezignoval v stredu 23. septembra. Dôvodom je škandál s podvodmi pri emisných testoch. Winterkorn uviedol, že zo svojej strany si nie je vedomý žiadneho pochybenia, no funkciu sa rozhodol zložiť v záujme spoločnosti.
Spoločnosť priznala, že problematický softvér sa týka približne 11 miliónov áut po celom svete a ako dodal nemecký minister dopravy Alexander Dobrindt, v samotnom Nemecku jazdí okolo 2,8 milióna takýchto áut. Firma na riešenie problému vyčlenila v 3. štvrťroku 6,5 miliardy eur, podľa niektorých analytikov to však pravdepodobne nebude stačiť.
{{ poll.title }}
{{ poll.title }}
{{ poll.thanks }}
{{ poll.title }}
{{ profiles[profileEvalueated.index].name }}
Zhoda: {{ profileEvalueated.weightPercentage }}%