BRATISLAVA - Predstavte si, že ste si zaplatili drahú letnú rodinnú dovolenku a náhle vám ktosi povie, že vami zvolená cestovná kancelária krachla. Asi by ste soptili od zlosti a chceli by ste svoje peniaze späť. Takýto scenár sa odohral pred tromi rokmi, no záhadu sa vyšetrovateľom podarilo uzavrieť až teraz. Postupne sa začali vynárať na povrch veľmi podivné a nekalé praktiky majiteľa cestovky.
„Nešlo o úpadok cestovnej kancelárie, išlo o vopred premyslený podvod jej majiteľa,“ spresňuje na úvod Jozej Šulaj, vyšetrovateľ poistných podvodov v poisťovni Union. Ako ďalej pokračuje, išlo státisíce eur, ktoré cestovka po zinscenovanom krachu získala na poistnom a opisuje začiatok megapodvodu.
Po piatich mesiacoch krach
„Na Slovensku ani v Česku nie je možné prevádzkovať cestovnú kanceláriu bez platného poistenia proti jej úpadku. V zásade ide o to, že ak sa cestovná kancelária dostane do neočakávaných finančných problémov a nemôže splniť svoje záväzky, pomôže jej poisťovňa, ktorá dofinancuje všetky potrebné náklady, zabezpečí návrat turistov z dovolenkových destinácií, prípadne nahradí škodu tým, ktorí nestihli vycestovať, ale zájazd si už v cestovke zakúpili,“ vysvetľuje Šulaj s tým, že takéto poistenie je povinné a podobá sa napríklad známemu povinnému zmluvnému poisteniu motorových vozidiel, ktoré pozná každý majiteľ oceľového tátoša.
FOTO Prvý dovolenkový horor: Keď uvideli svoj päťhviezdičkový hotel v Grécku, mali chuť plakať!
Ako súčasne upozorňuje kriminalista, „úpadky, alebo zrozumiteľne povedané, krachy týchto spoločností, nie sú nijako zriedkavé. Dejú sa v oboch susedných štátoch opakovane každý rok.“ Tak sa stalo i jednej nemenovanej českej cestovke so sídlom v Prahe, ktorá si za svojho poisťovateľa zvolila slovenskú Union poisťovňu, a.s. „A potom to prišlo. Cestovka po 5 mesiacoch od začiatku poistenia vyhlásila krach!“ opisuje udalosť poistný špecialista a vyšetrovateľ.
Viac ako tisícka poškodených
Podvod sa odohral v júni 2012 a po oznámení krachu sa udalosťou začal zaoberať súd. „V poisťovni sa následne roztočili zohrané súkolia, aby bolo jasné kto, kedy, akým spôsobom a v akej výške bol úpadkom tejto českej cestovnej kancelárie poškodený. Koho je potrebné čo najskôr dostať z dovolenky domov, kto si zaplatil a nič za to nedostal, kto veril a sklamal sa..., kto čakal a nedočkal sa,“ spomína Šulaj. Okamžite museli v poisťovni spracovať zoznamy poškodených, ktorí oprávenene očakávali náhradu svojich zbytočne vynaložených výdajov. Verdikt znel, že materiálna náhrada bude vo výške 14,5 milióna českých korún. „Poškodených bolo až 1 100 občanov, niekoľko spoločností poskytujúcich služby a iní oprávnení, ktorí dostali to, čo pred časom zbytočne vynaložili. Ale už z účtu poisťovne. Nakoniec, na to slúži tento druh poistenia,“ dodáva.
Poistný detektív však vzápätí prízvukuje, že špecialisti s praxou v cestovnou ruchu, ďalší so skúsenosťami v detektívnych činnostiach a tí, ktorí rozumejú „čarám s číslami v divotvornom účtovníctve“, sa spoločne pustili do práce, lebo čosi sa zdalo byť v neporiadku. „Pred poistením tejto cestovky, päť mesiacov pred krachom, boli jej čísla krásne zelené, vysoko nad nulou. Po ich sčítaní, násobení či delení, jej žiadny krach ani zďaleka nehrozil. Čo sa teda mohlo stať, že tak zrazu?!“ položil si rečnícku otázku Šulaj a spolu s kolegami začali pátrať po príčinách.
Zatajená notárska zápisnica a predražená cukráreň
Výsledkom bolo objavenie notárskej zápisnice, ktorá obsahovala uznanie dlhu cestovky voči zahraničnému veriteľovi vo výške 314 000 eur. „Čuduj sa svete, o tomto záväzku cestovky nebolo v účtovníctve doloženom pri poisťovaní ani zmienky. Detektívi ešte zistili, že na príjmových dokladoch o zaplatení dovolenky, ktoré dostávali zákazníci, bolo uvedené úplne iné bankové spojenie, aké mala cestovka zverejnené. Ešte väčším prekvapením bolo zistenie, že tento účet patrí spoločnosti, ktorá má toho istého majiteľa, ako skrachovaná cestovka a že ide o cukráreň. Odplávalo tam ďalších 3,5 miliónov českých korún z vreciek nič netušiacich dovolenkárov. Ďalších 4,2 miliónov sa záhadne stratilo z tejto vydarenej cestovky pri vyhlásení jej krachu,“ zdôrazňuje špecialista. Oprávnene teda vzniklo podozrenie, že si peniaze niekto ponechal.
Päť rokov nepodmienečne
Majiteľ cestovky jednoducho predvídavo a účelovo uzavrel poistenie, pričom sa mu slovenskú poisťovňu podarilo oklamať. Skutočné ekonomické pozadie cestovky zatajil. „Vyrobil škodu za viac ako 14 miliónov českých korún, sklamal viac ako tisíc ľudí, ktorí mu verili, a nakoniec sa za svoju prácu, plány a vymýšľanie, ako sa zbaviť vyrobených dlhov, dočkal odmeny,“ uvažuje o podvode bývalý kriminalista. „Dostal päť rokov trestu odňatia slobody nepodmienečne. Nasledovalo odvolanie voči rozsudku, ale Vrchný súd v Prahe tento 5-ročný pobyt za mrežami pre pána majiteľa spravodlivo potvrdil,“ dopĺňa.
„Prípad úpadku cestovnej kancelárie, z ktorého sa nakoniec vykľul zločin poisťovacieho podvodu, je zároveň aj prvým preukázaným prípadom v rámci Českej i Slovenskej republiky tohto druhu,“ podčiarkuje na záver Jozef Šulaj, podľa ktorého je naivné myslieť si, že je aj posledným. „Niektorí sú nepoučiteľní a s ťažko zarobenými peniazmi dovolenkárov nakladajú tak, ako uznajú za vhodné. Napríklad si ich nechajú, alebo s nimi financujú cukráreň,“ sladkobôlne sa pousmial zdravo skeptický vyšetrovateľ.