BRATISLAVA - O bezpečnosť štátu išlo podľa ministra obrany Ľubomíra Galka pri sobotňajšom incidente, počas ktorého zasahovali dve slovenské stíhačky MiG-29. Zásah obhajoval a podľa neho neprišlo k ohrozeniu ani dopravného Airbusu, ani Boeingu, ktorý smeroval na americkú vojenskú základňu.
Vedenie rezortu obrany odmietlo dohady o tom, že by počas zásahu dvojice stíhačiek, ktoré leteli k nekomunikujúcemu dopravnému Airbusu, bola ohrozená bezpečnosť ďalšieho lietadla, ktoré letelo v oblasti.
"Žiadne bezpečnostné predpisy neboli porušené," vyhlásil Galko. Informáciu o tom, že pri stúpaní jednej zo stíhačiek bolo ohrozené druhé lietadlo - Boeing - označil za kačicu. "Letové prevádzkové služby potom nemajú pravdu," reagoval na informácie, podľa ktorých sa mali stíhačky priblížiť k Boeingu na nebezpečných 900 stôp.
Podľa náčelníka štábu strategického plánovania Ľubomíra Svobodu bola skutočná vzdialenosť lietadiel deväť kilometrov, mali aj odlišné letové hladiny, ich výškový rozdiel bol asi 300 metrov.
Podľa Galka stíhačky zasahovali po tom, ako v sobotu o 10:34 dostali informáciu od strediska v Českej republike o vzdušnom objekte, ktorý tam letel bez rádiového spojenia. "Sme povinní poslať do vzduchu stíhačky vždy, keď je narušený náš vzdušný priestor alebo nie je rádiové spojenie," vyhlásil a dodal, že to bol tento prípad.
Naše stíhačky vzlietli o 10:54, s civilným lietadlom nadviazali vizuálny kontakt, spojenie na núdzovej frekvencii nebolo nadviazané. Pilot dopravného lietadla posunkami signalizoval, že okrem poruchy rádiového spojenia nemá žiadne problémy. Dôvodom, prečo posádka dopravného lietadla nekomunikovala s riadením letov, bola porucha na rádiostanici.
Strata spojenia je údajne najčastejšou príčinou vzletu stíhačov MiG-29 z leteckej základne Sliač. Potvrdila to aj táto udalosť. Pohotovostná zmena prijala rozkaz na ostrý vzlet na pomoc lietadlu, ktoré nedokázalo nadviazať rádiové spojenie s orgánmi riadenia letovej prevádzky.
Pohotovostní stíhači zaujali v stanovenej časovej norme pozíciu a špeciálnym približovacím manévrom nadviazali spomínaný vizuálny kontakt s pilotom dopravného Airbusu, ktorý im znakovou rečou oznámil, že bezpečnosť cestujúcich na palube lietadla nie je ohrozená.
Dvojica pohotovostných lietadiel MiG-29 odprevadila toto lietadlo k hranici vzdušného priestoru SR a odovzdala ho do zodpovednosti maďarským partnerom, tiež zapojeným do integrovaného systému protivzdušnej obrany NATO - NATINADS.