BRATISLAVA - Ak by sa vláda rozhodla investovať do vylepšenia slovenského nadzvukového letectva, Slovensko by si mohlo stíhačky aj prenajať. "Takáto možnosť existuje. Jej výhodnosť či nevýhodnosť ale musí byť detailne analyzovaná nielen z vojensko-odborného, ale aj z ekonomického hľadiska," uviedol minister obrany Ľubomír Galko (SaS).
Z potenciálneho partnerstva v tejto oblasti by minister vopred nevylučoval žiadnu krajinu. Pripomenul v súvislosti s tým, že v súčasnosti vzdušný priestor SR chránia stíhačky ruskej výroby. "Slovensko je suverénna krajina zodpovedná predovšetkým sama za obranu a ochranu svojho vzdušného priestoru. Na druhej strane súčasná ekonomická situácia mnohých, predovšetkým menších krajín ich núti hľadať spoločné riešenia, ktoré v budúcnosti ušetria nemalé finančné prostriedky," konštatoval Galko.
Skúsenosti s prenájmom nadzvukových lietadiel má napríklad Česko. Krajina v roku 2004 podpísala zmluvu o prenájme 14 strojov Jas-39 Gripen zo Švédska za približne 20 miliárd českých korún (cca 810 miliónov eur).
Galko je dlhodobým zástancom obnovy slovenského nadzvukového letectva. Napriek tomu, že dokument Východiská Strategického hodnotenia obrany (SHO) priamo nákup stíhačiek v nasledujúcich rokoch nepredpokladá, táto možnosť sa v ňom spomína. Rezort odhaduje, že kúpa nových strojov by štátny rozpočet ročne zaťažila o 150 miliónov eur pri desaťročných splátkach. V prípade, ak sa Slovensko rozhodne stíhačky skutočne nakúpiť, malo by tak podľa štátneho tajomníka rezortu obrany Róberta Ondrejcsáka spraviť čo najskôr. "Je potrebné investovať do obrany už dnes, pretože ročná obranná inflácia sa pohybuje na úrovni 15 až 20 percent," povedal pred časom.
Slovensko svoje stíhačky už v minulosti modernizovalo. Podľa Galka však treba jasne povedať, že nešlo o zásadnú obnovu. "MiG-y máme modernizované tým spôsobom, že vedia vo vzdušnom priestore kvalitnejšie rozoznať a identifikovať nepriateľa, vedia lepšie analyzovať situáciu,“ vysvetlil Galko. Zároveň uviedol, že najväčšie problémy Slovensku robí udržanie potrebnej prevádzkyschopnosti lietadiel, ktoré sa mnohokrát realizuje aj tak, že sa z ostatných vyberajú potrebné súčiastky. "Jednoducho povedané kanibalizujeme tie stroje, ktoré nelietajú," spresnil.
Reálne však Slovensko má k dispozícii denne potrebný počet strojov. "Sme schopní zostreliť akéhokoľvek vzdušného narušiteľa v prípade, že takéto rozhodnutie bude potrebné prijať. Toto sú naše MiG-y schopné plniť aj v tom stave, v akom ich máme," doplnil. Technická životnosť slovenských stíhačiek, ktorá presahuje viac ako desaťročný rámec Bielej knihy, je však podľa neho skôr papierová.