BRATISLAVA - Množstvo ľudí má takzvané spiace účty, s ktorými nehýbu a nepoužívajú ich. Založili si ich pred mnohými rokmi, nevyberajú z nich peniaze ani cez ne neplatia, no banka im postupne "ukrajuje" vložené peniaze kvôli poplatkom. Jedna Slovenka kvôli tomu prišla o tisíce eur. Zarážajúce však je, že banka s ňou celé roky nekomunikovala a ozvala sa jej až po tom, keď jej začal vznikať dlh.
Bankové poplatky vám nielen zmenšujú zostatok na bankovom účte, ale dokoncia vás vedia pripraviť o všetky peniaze. Svoje o tom vie pani Alžbeta, ktorá nielenže prišla o svoje úspory na účte, ale vznikol jej ešte aj dlh. Na prípad upozornil portál tvnoviny.sk.
archívne video
Bankové poplatky pripravili Slovenku o všetky peniaze na účte
Pani Alžbeta vložila v roku 1999 do banky stotisíc slovenských korún, odvtedy peniaze nevyberala a ani žiadne nové na účet nevkladala. Banka zatiaľ takmer 26 rokov každý mesiac vyberala poplatky za vedenie účtu. Keďže bol úrok nižší ako poplatky, ktoré rástli a ku konci sa dostali na sumu 14,90 eura za mesiac, pani Alžbeta prišla o všetky vložené peniaze a zároveň je začal narastať dlh.
"26 rokov mi strhávali peniaze za vedenie účtu a za osobné preberanie výpisov veľmi veľké peniaze," povedala pani Alžbeta s tým, že ju za celý ten čas z banky nekontaktovali, neponúkli jej bankomatovú kartu, internet banking či vloženie peňazí na termínovaný účet. Podľa analytika Pavla Škriniara bola výška jej poplatkov neprimerane vysoká aj vzhľadom na súčasné podmienky.
Banka sa jej ozvala až vtedy, keď im ostala dlžná peniaze
Ako dopĺňajú tvnoviny.sk, účet bol vedený v Ľudovej banke, ktorú neskôr prevzala Sberbanka následne Prima banka. Tá sa k situácii pani Alžbety, a či existuje viac takých spiacich účtov, odmietla vyjadriť argumentujúc bankovým tajomstvom. "Kým som bola v pluse 26 rokov, míňali moje peniaze. Na moje meno, adresu, telefón a e-mail si spomenuli až v apríli tohto roku, keď zistili, že som im dlžná nejaké peniaze," povedala pre TV Markízu s tým, že je to za hranicou etiky. Podľa jej slov si chcela preto zrušiť účet v banke, no tá uviedla, že si účet zrušiť nemôže, pretože im musí dať inú banku a s iným účtom.
Inštitút alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie upozorňuje, aby sa klienti všetkých bánk o svoje peniaze starali a kontrolovali si pohyby na účte. "V prípade, že účet už neplánujú využívať, aby pristúpili k jeho zrušeniu v zmysle dohodnutých zmluvných podmienok,“ povedala Sylvia Ďatelinková z inštitútu.