Návštevníci novej diaľničnej estakády ponad Považskú Bystricu (Zdroj: SITA)
POVAŽSKÁ BYSTRICA - Nová diaľnica ponad Považskú Bystricu, ktorá začne motoristom slúžiť od pondelka, sa dnes zmenila na korzo a dráhu pre cyklistov či korčuliarov.
Stovky ľudí sa ponáhľali na estakádu, aby sa pozreli na mesto z výšky desiatok metrov alebo si urobili pár kilometrov na bicykli a korčuliach na novom asfaltovom koberci. Využili tak ponuku Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorá dva týždne pred voľbami vraj chcela záujemcom zblízka ukázať jedinečné dielo.
Po estakáde, ktorá je súčasťou asi desaťkilometrového úseku diaľnice medzi Sverepcom a Vrtižerom a vedie aj ponad zastavané časti mesta či železnicu, sa prišiel prejsť aj päťdesiatnik Miroslav Bielik s manželkou. Pár z mestskej časti Orlové dúfal, že po spustení nového úseku zmiznú kolóny áut z centra mesta a zlepší sa tiež životné prostredie.
"Myslím si, že sa premávka uvoľní, bude zdravší vzduch, prostredie celkovo sa pre ľudí zlepší. Myslím si, že to bude mať pozitívny dopad na životné prostredie a celkovo na život v Považskej Bystrici," povedal Bielik ČTK.
Estakáda v zeleno-bielych farbách, ktorú držia vo výške mohutné piliere, je podľa neho pekná aj pre oko. Pri otázke, či ju možno nazvať novou dominantou mesta, ako to začali robiť niektorí predstavitelia štátu, však trochu zvraštil čelo. "Žeby to mala byť až taká dominanta, to si nemyslím. Dominanty by mali byť kdesi inde. Ale rozhodne to bude spojované s Považskou Bystricou," poznamenal s úsmevom a pokračoval v obhliadke.
Štyridsiatnik Ján Koval postával neďaleko protihlukových bariér, kým sa jeho deti vyšantia na korčuliach. Estakádu vraj berie pragmaticky, ako umelecké dielo ju neobdivuje. "Doprava v meste sa určite zlepší. Či to malo ísť vzduchom alebo tunelom, je teraz už jedno. Čítal som, že estakáda je niekde vysoká až 30 metrov, tak hádam tu nebude veľa hluku a smradu," dodal.
Proti estakáde sa v minulosti časť obyvateľov mesta búrila. Najmä ľudia, ktorí majú v blízkosti diaľnice nehnuteľnosti sa sťažovali na hluk počas výstavby či pokles cien za svoje domy a byty. Zástupcovia NDS vtedy pripustili, že výstavba prináša zvýšený hluk a prašnosť, po dokončení diaľnice však tieto problémy zásluhou protihlukových stien vraj pominú.
Občianski aktivisti sa v uplynulých rokoch snažili za pomoci súdov výstavbu estakády zablokovať. Snažili sa presadiť tunelový variant okolo mesta, ktorý by bol podľa nich šetrnejší k životnému prostrediu. Na súdoch však napokon neuspeli.
Estakádu tak krátko pred júnovými voľbami do parlamentu príde v nedeľu slávnostne otvoriť premiér Robert Fico (Smer-SD). Od skorého pondelňajšieho rána potom už po diaľnici budú jazdiť automobily.
Po spustení estakády spojí diaľnica súvisle Bratislavu so Žilinou. Diaľnica by časom mala zlepšiť tiež dopravu medzi Žilinou a východným Slovenskom, výstavbu viacerých úsekov však komplikujú problémy s financovaním.
Po estakáde, ktorá je súčasťou asi desaťkilometrového úseku diaľnice medzi Sverepcom a Vrtižerom a vedie aj ponad zastavané časti mesta či železnicu, sa prišiel prejsť aj päťdesiatnik Miroslav Bielik s manželkou. Pár z mestskej časti Orlové dúfal, že po spustení nového úseku zmiznú kolóny áut z centra mesta a zlepší sa tiež životné prostredie.
"Myslím si, že sa premávka uvoľní, bude zdravší vzduch, prostredie celkovo sa pre ľudí zlepší. Myslím si, že to bude mať pozitívny dopad na životné prostredie a celkovo na život v Považskej Bystrici," povedal Bielik ČTK.
Estakáda v zeleno-bielych farbách, ktorú držia vo výške mohutné piliere, je podľa neho pekná aj pre oko. Pri otázke, či ju možno nazvať novou dominantou mesta, ako to začali robiť niektorí predstavitelia štátu, však trochu zvraštil čelo. "Žeby to mala byť až taká dominanta, to si nemyslím. Dominanty by mali byť kdesi inde. Ale rozhodne to bude spojované s Považskou Bystricou," poznamenal s úsmevom a pokračoval v obhliadke.
Štyridsiatnik Ján Koval postával neďaleko protihlukových bariér, kým sa jeho deti vyšantia na korčuliach. Estakádu vraj berie pragmaticky, ako umelecké dielo ju neobdivuje. "Doprava v meste sa určite zlepší. Či to malo ísť vzduchom alebo tunelom, je teraz už jedno. Čítal som, že estakáda je niekde vysoká až 30 metrov, tak hádam tu nebude veľa hluku a smradu," dodal.
Proti estakáde sa v minulosti časť obyvateľov mesta búrila. Najmä ľudia, ktorí majú v blízkosti diaľnice nehnuteľnosti sa sťažovali na hluk počas výstavby či pokles cien za svoje domy a byty. Zástupcovia NDS vtedy pripustili, že výstavba prináša zvýšený hluk a prašnosť, po dokončení diaľnice však tieto problémy zásluhou protihlukových stien vraj pominú.
Občianski aktivisti sa v uplynulých rokoch snažili za pomoci súdov výstavbu estakády zablokovať. Snažili sa presadiť tunelový variant okolo mesta, ktorý by bol podľa nich šetrnejší k životnému prostrediu. Na súdoch však napokon neuspeli.
Estakádu tak krátko pred júnovými voľbami do parlamentu príde v nedeľu slávnostne otvoriť premiér Robert Fico (Smer-SD). Od skorého pondelňajšieho rána potom už po diaľnici budú jazdiť automobily.
Po spustení estakády spojí diaľnica súvisle Bratislavu so Žilinou. Diaľnica by časom mala zlepšiť tiež dopravu medzi Žilinou a východným Slovenskom, výstavbu viacerých úsekov však komplikujú problémy s financovaním.