Piatok8. november 2024, meniny má Bohumír, zajtra Teodor, Teo

Zvrat vo vyšetrovaní pádu boeingu v Etiópii: Čierne skrinky odhalili novú príčinu tragédie

Záchranári prehľadávajú trosky lietadla Etiópskych aerolínií. Zobraziť galériu (5)
Záchranári prehľadávajú trosky lietadla Etiópskych aerolínií. (Zdroj: SITA/AP/Mulugeta Ayene)

WASHINGTON - Piloti lietadla spoločnosti Ethiopian Airlines, ktoré v marci havarovalo krátko po štarte z letiska v Addis Abebe, ihneď po objavení sa problémov postupovali podľa pokynov výrobcu a vypli systém stabilizácie lietadiel (MCAS). Napísal to v stredu americký denník Wall Street Journal (WSJ).

Príčina smrti 157 ľudí v Etiópii? Vyšetrovatelia zistili, čo sa udialo tesne pred pádom boeingu

Odpojením systému MCAS piloti konali podľa odporúčaní výrobcu lietadla — spoločnosti Boeing. Tento krok im však nepomohol vyrovnať lietadlo. Preto v čase, sa pokúšali nájsť iné riešenie na odvrátenie nehody, aktivovali MCAS opäť. WSJ pripomenul dávnejšie stanovisko spoločnosti Boeing, podľa ktorého sa piloti mohli vyhnúť katastrofe, ak by v súlade s pokynmi vypli systém MCAS.

Zvrat vo vyšetrovaní pádu
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: SITA/AP/Mulugeta Ayene)

Zdroje WSJ uviedli, že najnovšie podrobnosti o havárii v Etiópii vyplývajú z dát získaných z oboch tzv. čiernych skriniek havarovaného lietadla. Očakáva sa, ako podotkla agentúra AFP, že etiópska vláda tento týždeň zverejní predbežnú správu o nehode, ktorá si vyžiadala životy všetkých 157 ľudí na palube vrátane štyroch Slovákov.

Zvrat vo vyšetrovaní pádu
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: SITA/AP/Mulugeta Ayene)

Systém MCAS je určený na stabilizáciu lietadla po vzlete. Ak sa nos lietadla dvíha príliš ostro, systém ho automaticky koriguje. Odborníci sa však domnievajú, že MCAS môže polohu lietadla posúdiť nesprávne a znížiť uhol nábehu aj vtedy, keď sa to nevyžaduje.

Zvrat vo vyšetrovaní pádu
Zobraziť galériu (5)
 (Zdroj: SITA/AP/Mulugeta Ayene)

Používanie MCAS je nevyhnutné kvôli konštrukčným osobitostiam lietadla typu Boeing 737 MAX 8. Podľa úradov práve tento systém mohol nedávno spôsobiť pády lietadiel tohto typu v Indonézii a v Etiópii. Po havárii boeingu v Etiópii viaceré krajiny dočasne pozastavili lety Boeingov 737 MAX 8.

Spoločnosť Boeing minulú stredu zvolala stovky pilotov a novinárov do svojej obrovskej továrne v meste Renton v americkom štáte Washington, kde predstavila upravený softvér v strojoch typu 737 MAX. Stretnutie sa konalo po tom, ako Boeing v tomto systéme letovej stabilizácie MCAS urobil zmeny. Predstaviteľ spoločnosti Mike Sinnett na ňom informoval, že nainštalovať aktualizovaný softvér bude trvať iba približne hodinu a môžu s tým začať hneď, ako regulačný úrad tieto zmeny v softvéri schváli. Vylepšenie podľa Sinnetta predstavili "po mesiacoch testovania a po stovkách hodín" práce.

Viac o téme: NehodaHaváriaLietadloEtiópiaWall Street Journal
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu