BRATISLAVA - Parlament v treťom čítaní definitívne schválil návrh zákona o správnych poplatkoch. Motoristi sa teraz naháňajú aby si auto stihli registrovať do konca septembra. Jedine tak sa dokážu vyhnúť vyšším poplatkom registračnej dane.
Novela, ktorá uvedie do života nový cenník registračných poplatkov začne platiť od 1. októbra. Zasiahne nielen majiteľov silných luxusných áut, ale takmer všetkých motoristov. Vyššie poplatky čakajú aj na tie najbežnejšie modely z našich ciest ako sú Kia cee´d, Škoda Octavia, Renault Mégane či Peugeot 308. Mnohí predajcovia náležite zareagovali a médiá sa v súčasnosti hemžia inzerciou na výhodnú kúpu nového auta. Ponúkané zľavy, ktoré neraz presahujú aj tisíc eur, na prvý pohľad dostatočne kompenzujú výšku novozavedeného registračného poplatku.
Nová registračná daň natoľko vystrašila Slovákov, že môže zmeniť záujem o jednotlivé typy áut. V roku 2006 u nás dominovali malé automobily. Predalo sa ich vtedy viac ako dvojnásobok oproti druhému najpredávanejšiemu segmentu, nižšej strednej triedy.
Nižšia stredná trieda dominovala trhu v roku 2011 pred malými autami a SUV. Za posledných päť rokov rástol podľa analytika ČSOB Mareka Gábriša najdynamickejšie segment SUV automobilov. Objem predaných SUV tak poskočil päťnásobne.
Registračná daň sa podpíše najviac na cene vozidiel kategórie SUV. „V poslednom čase naozaj registrujeme väčší záujem najmä o menšie modely z kategórie SUV, tých sa predáva až o 60 percent viac,“ prezradil Ľubomír Beňovič z marketingu Porsche Slovakia pre Hospodárske noviny „Áno, v posledných týždňoch sme zaznamenali zvýšený dopyt po vozidlách kategórie SUV,“ hovorí aj Mária Spišiaková z marketingu KIA.
Najpredávanejšie SUV v SR | júl | august |
---|---|---|
Kia Sportage | 176 | 146 |
Škoda Yeti | 107 | 85 |
Honda CR-V | 79 | 84 |
Najväčší záujem majú Slováci o lacnejšie a menšie autá z kategórie SUV, určené najmä pre mladé rodiny. „Najlepšie sa predáva model Tiguan, veľké SUV-čka sa predávajú v porovnaní s minulým rokom približne rovnako,“ hovorí Beňovič. Cieľová skupina týchto áut totiž nie sú boháči, ale skôr stredná vrstva.
Ľudia si takto chcú poistiť, že získajú veľké auto za nižšiu cenu. „Od októbra začne platiť registračná daň, takže je logické, že všetci sa poponáhľali s kúpou auta, aby sa dani vyhli,“ vysvetľuje analytik Martin Prokop z Next Finance. Zákazník tak rýchlou kúpou napríklad spomínaného Tiguanu môže ušetriť až 1 100 eur na registračných poplatkoch.
Registračná daň začne platiť od 1. októbra. Posledný termín na podanie žiadosti o registráciu podľa doterajších pravidiel je 30. september. Tak ako v iných prípadoch aj tu je rozhodujúci dátum podania žiadosti. Ak bude na pečiatke 30. 9. 2012, zaplatíte 33 eur nezávisle od výkonu motora a to aj v prípade, že sa registračný proces natiahne do októbra. Už len nadávať môžu tí, ktorí si auto objednali v letných mesiacoch, no výrobca ho dodá až po 1. októbri. Štát sa nezaujíma o to, kedy bolo auto objednané alebo zaplatené. Jedinou relevantnou informáciou je dátum registrácie.