BRATISLAVA – Od 1. novembra 2012 začne v Európskej Únii platiť regulácia upravujúca značenie pneumatík. Štítok, podľa ktorého sa má zákazník pri kúpe orientovať však v tomto období veľmi nepomôže, pretože o výkone zimných pneumatík nehovorí vôbec nič. Výrobcom platí povinnosť označiť štítkom pneumatiky vyrobené po 1. júli 2012.
Od novembra 2012 bude v Európe povinné štandardné označovanie pneumatík pre vozidlá na základe troch kritérií. Nový štítok informuje o ekologických a bezpečnostných vlastnostiach pneumatiky. Jeho zavedenie má za cieľ zvýšenie bezpečnosti na cestách a zníženie ekologickej záťaže. Ide o podobný energetický štítok, akým sa orientujeme napríklad pri kúpe novej chladničky.
Záber za mokra
Pre bezpečnú jazdu za mokra sú rozhodujúce záberové vlastnosti pneumatiky. Výkon sa delí do skupín A až G, aj keď označenie D a G sa v súčasnosti nepoužíva. Rozdiel v brzdnej dráhe pneumatík triedy A a F môže byť až celých 18 metrov.
Spotreba paliva
Menší valivý odpor šetrí palivo a znižuje emisie oxidu uhličitého. Pneumatiky triedy A sú najefektívnejšie. S každou ďalšou triedou až po triedu G sa spotreba paliva zvyšuje v rozmedzí 0,15 až 0,20 litra na 100 km pre vozidlo so spotrebou 6,6 litra na 100 km.
Hlučnosť
Toto kritérium informuje o vonkajšej hlučnosti pneumatiky, ktorá sa udáva v decibeloch. Vyšší počet plných prúžkov znamená vyššiu hlučnosť pneumatiky.
Nový štítok EÚ pre pneumatiky je navrhnutý tak, aby informoval o troch kritériách, ktoré udrú do očí priamo na pneumatike. Treba však spomenúť, že existuje aj mnoho ďalších faktorov, ktoré treba zohľadniť pri kúpe. Medzi ne patrí:
- Odolnosť proti aquaplaningu
- Stabilita pri jazde
- Handling a presnosť riadenia
- Životnosť
- Brzdný výkon
- Vlastnosti v zimných podmienkach
Ani povinné označovanie štítkami tak nemôže nahradiť komplexné a detailné testy pneumatík automobilových časopisov, či renomovaných spoločností, akou je napríklad organizácia ADAC. Nezávislé testy, ktoré okrem spomínaných troch kritérií štítka EÚ skúmajú ešte ďalších 11 relevantných bezpečnostných vlastností pneumatík, tak aj naďalej zostávajú najlepším zdrojom informácií pre spotrebiteľa.
Pomaly nastáva čas prezúvania a tí, čo si nechávajú kúpu zimnej pneumatiky na obdobie po prvom novembri, nezískajú z nového štítku žiadne nové relevantné informácie. V zime sú totiž dôležité iné kritériá výkonu pneumatiky, než ktoré nové európske značenie pneumatík spomína. Preto by sa motoristi pri výbere nových zimných pneumatík mali pozrieť na testy v alternatívnych zdrojoch, brať do úvahy odporúčania predajcov, materiály výrobcu a pod.
Štítok EÚ pre pneumatiky sa nevzťahuje na:
- Protektorované pneumatiky
- Pneumatiky určené na použitie mimo cesty, napríklad pretekárske pneumatiky
- Špeciálne rezervné pneumatiky
- Pneumatiky pre historické vozidlá