BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) navrhuje, aby kompetencie v oblasti regionálnej železničnej dopravy prešli na vyššie územné celky (VÚC).
Vyplýva to z návrhu koncepcie financovania výkonov vo verejnom záujme (VVZ) v osobnej autobusovej a železničnej doprave. "Presunom kompetencií chceme docieliť, aby o peniazoch vyčlenených v štátnom rozpočte na financovanie VVZ v týchto dopravách rozhodovali VÚC samostatne," vysvetlil pre agentúru SITA hovorca a poradca ministra dopravy Tomáš Šarluška.
Tieto peniaze by podľa tejto koncepcie mali VÚC dostať v jednom balíku. "Ony samy budú potom rozhodovať o tom, ako túto sumu rozdelia medzi autobusovú a železničnú dopravu," skonštatoval Šarluška. Znamená to, že VÚC budú rozhodovať o tom, ktorou dopravou zabezpečia dopravnú obslužnosť regiónu, či bude výhodnejšie zaviesť autobusovú alebo železničnú linku.
Zmena systému financovania železničnej dopravy zvýši podľa MDPT konkurenciu medzi dopravcami, preto musí Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. nájsť vhodnú koncepciu ako si udržať existujúcu pozíciu na trhu regionálnej osobnej železničnej dopravy.
Podľa MDPT by bolo najvýhodnejšie, keby Železničná spoločnosť zakladala spoločné podniky so silnými strategickými partnermi, ktoré by disponovali kvalitným vozidlovým parkom alebo so spoločnosťou, ktorá by nadobudnutie potrebného vozidlového parku prefinancovala. Podmienkou tohto modelu je však súhlas príslušného regiónu. Takto vytvorené spoločnosti by potom obsluhovali územie jedného alebo viacerých VÚC v závislosti od uzavretých zmlúv o VVZ.
Uvedená koncepcia by podľa MDPT mala viesť k efektívnejšiemu a optimálnejšiemu vynakladaniu verejných financií na verejnú osobnú dopravu. Podľa MDPT predstavuje súčasná výška dotácií veľkú záťaž pre verejné rozpočty, keď v tomto roku by malo zo štátneho rozpočtu smerovať na financovanie VVZ v rámci autobusovej a železničnej dopravy 9,132 mld. Sk. Prostredníctvom MDPT sa na VVZ v železničnej doprave rozdelí 8,1 mld. Sk, z čoho je 3,6 mld. Sk pre Železnice Slovenskej republiky a 4,5 mld. Sk pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s. Na VVZ v autobusovej doprave by mali VÚC rozčleniť medzi jednotlivých dopravcov vyše 1 mld. Sk.