ŽILINA - Spoločnosť Letisko Žilina a.s. a České aerolínie (ČSA) podpísali minulý týždeň dohodu, podľa ktorej by malo žilinské letisko prijať prvé lietadlo ČSA 1. júna tohto roku. Letecká linka Žilina - Praha pritom mala byť pôvodne spustená už 27. marca.
Uviedol to na tlačovej besede v stredu predseda dozornej rady Letisko a. s. George Trabelssie. Dodal, že už od budúceho týždňa si budú môcť občania na celom svete kupovať letenku do Žiliny. Termín spustenia novej leteckej linky sa podľa neho posunul pre majetkovo-právne spory týkajúce sa žilinského letiska.
Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) totiž na základe schváleného leteckého zákona vo februári minulého roku požiadal ministerstvo dopravy o prevod infraštruktúry žilinského letiska do svojho majetku. Dohoda o prevode bola podpísaná začiatkom decembra a zároveň aj zmluva o jej nájme a udržiavaní. Letisko a. s., ktorá prevádzkuje žilinské letisko dostala výpoveď 30-ročnej nájomnej zmluvy na majetok, ktorú uzavrela so Slovenskou správou letísk (SSL) v roku 2002. Podľa vedúceho odboru dopravy ŽSK Daniela Škerdu, SSL dala v decembri minulého roka výpoveď z tejto zmluvy k 31. marcu 2005 pre porušovanie jej ustanovení. Letisko a. s. výpoveď zažalovala, pretože dôvody, ktoré v nej boli uvedené sú podľa zákona povinnosťou prenajímateľa ,a nie nájomcu. Firma preto podala vo februári žalobu na štát, vyšší územný celok, ministerstvo dopravy a Letiskovú spoločnosť, a. s., ktorú minulý rok v decembri založilo ministerstvo dopravy, aby zabezpečovala prevádzku letiska.
V súčasnom období tak pôsobia na žilinskom letisku dve spoločnosti. Podľa Trabelssieho však dvaja prevádzkovatelia na letisku nemôžu existovať. Ak sa Letisková spoločnosť a.s. a Letisko a.s. nezlúčia, letisko v Žiline nebude môcť fungovať. Riešením by okrem fúzie spoločností bolo aj to, že Letisko a. s. by mohla žilinské letisko prevádzkovať a Letisková spoločnosť a.s. ho spravovať a udržiavať. Spoločnosť Letisko vložila podľa Trabelssieho do žilinského letiska doteraz približne 28 mil. Sk. Po rekonštrukcii terminálu to bude 45 mil. až 50 mil. Sk. Trabelssie verí, že súd rozhodne k termínu ich výpovede. "V prípade, že k tomuto nedôjde, budeme postupovať v súlade so zákonmi SR podľa analýzy, ktorú sme si dali urobiť a ktorej výsledok bude známy ku koncu marca," doplnil.
Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) totiž na základe schváleného leteckého zákona vo februári minulého roku požiadal ministerstvo dopravy o prevod infraštruktúry žilinského letiska do svojho majetku. Dohoda o prevode bola podpísaná začiatkom decembra a zároveň aj zmluva o jej nájme a udržiavaní. Letisko a. s., ktorá prevádzkuje žilinské letisko dostala výpoveď 30-ročnej nájomnej zmluvy na majetok, ktorú uzavrela so Slovenskou správou letísk (SSL) v roku 2002. Podľa vedúceho odboru dopravy ŽSK Daniela Škerdu, SSL dala v decembri minulého roka výpoveď z tejto zmluvy k 31. marcu 2005 pre porušovanie jej ustanovení. Letisko a. s. výpoveď zažalovala, pretože dôvody, ktoré v nej boli uvedené sú podľa zákona povinnosťou prenajímateľa ,a nie nájomcu. Firma preto podala vo februári žalobu na štát, vyšší územný celok, ministerstvo dopravy a Letiskovú spoločnosť, a. s., ktorú minulý rok v decembri založilo ministerstvo dopravy, aby zabezpečovala prevádzku letiska.
V súčasnom období tak pôsobia na žilinskom letisku dve spoločnosti. Podľa Trabelssieho však dvaja prevádzkovatelia na letisku nemôžu existovať. Ak sa Letisková spoločnosť a.s. a Letisko a.s. nezlúčia, letisko v Žiline nebude môcť fungovať. Riešením by okrem fúzie spoločností bolo aj to, že Letisko a. s. by mohla žilinské letisko prevádzkovať a Letisková spoločnosť a.s. ho spravovať a udržiavať. Spoločnosť Letisko vložila podľa Trabelssieho do žilinského letiska doteraz približne 28 mil. Sk. Po rekonštrukcii terminálu to bude 45 mil. až 50 mil. Sk. Trabelssie verí, že súd rozhodne k termínu ich výpovede. "V prípade, že k tomuto nedôjde, budeme postupovať v súlade so zákonmi SR podľa analýzy, ktorú sme si dali urobiť a ktorej výsledok bude známy ku koncu marca," doplnil.