Ilustračné foto
BERLÍN - Od budúceho roka by Nemci mohli získavať vodičský preukaz už v sedemnástich rokoch, teda o rok skôr ako v súčasnosti. Schválila to dnes nemecká vláda. Návrh zákona ale počíta s tým, že až do svojej plnoletosti budú smieť zasadnúť za volant len pod dohľadom skúsenejšieho vodiča. Normu musia ešte schváliť obe komory parlamentu.
Ak sa tak stane, budú si môcť mladí Nemci od 1. januára začať robiť autoškolu už v 16,5 rokoch a po dovŕšení 17. roka môžu zložiť vodičské skúšky. Ďalší rok ale budú môcť jazdiť len v prítomnosti skúsenejších vodičov, ktorých nahlásia úradom. Každý maloletý vodič takto bude môcť registrovať až päť osôb.
Doprovod musí byť starší ako 30 rokov a musí vlastniť vodičský preukaz najmenej päť rokov. Zároveň nesmie mať viac než tri trestné body v registri priestupkov a pri dohliadaní na jazdu nesmie byť pod vplyvom alkoholu. V nemeckom systéme nesmie vodič "nazbierať" viac ako 18 bodov, inak príde o oprávnenie riadiť auto.
To bude hroziť aj sedemnásťročným vodičom, ktorí sa dostanú na cestu bez dohľadu. Okrem toho ich stihne pokuta a pred podaním novej žiadosti o vodičský preukaz budú musieť absolvovať špeciálne školenia. Podobne ako pre ostatných nemeckých vodičov mladších ako 21 rokov bude pre nich platiť nulová tolerancia na alkohol za volantom.
Nemecké ministerstvo dopravy testovalo konania maloletých pod dohľadom skúsenejších šoférov od roku 2004 a tento rok ohodnotilo tento program ako veľmi úspešný. "Riadenie s dohľadom má jednoznačne pozitívny vplyv na bezpečnosť dopravy," zopakoval dnes minister dopravy Peter Ramsauer, ktorý sa sám stal "dozorným orgánom" na riadenie dvoch zo svojich štyroch dcér. Spolkový úrad pre bezpečnosť na cestách už predtým konštatoval, že pri jazdách sedemnásťročných výrazne ubudlo nehôd a ich spôsob jazdy je bezpečnejší.
Výsledky testovacieho programu vraj tiež ukázali, že účastníci projektu aj po dovŕšení 18 rokov spôsobujú o tretinu menej nehôd. Podstatne menej si tiež sadajú za volant pod vplyvom alkoholu alebo drog než tí, ktorí si robili preukaz okolo 18. roka a potom začali riadiť bez sprievodu. Práve väčšia bezpečnosť začínajúcich vodičov je podľa Ramsauera hlavným cieľom novej úpravy. Začiatočníci totiž podľa štúdií spôsobujú v Nemecku asi štvrtinu všetkých dopravných nehôd. Tiež nehodovosť vo vekovej skupine 18 až 24 rokov patrí v medzinárodnom meradle k najvyšším.
Doprovod musí byť starší ako 30 rokov a musí vlastniť vodičský preukaz najmenej päť rokov. Zároveň nesmie mať viac než tri trestné body v registri priestupkov a pri dohliadaní na jazdu nesmie byť pod vplyvom alkoholu. V nemeckom systéme nesmie vodič "nazbierať" viac ako 18 bodov, inak príde o oprávnenie riadiť auto.
To bude hroziť aj sedemnásťročným vodičom, ktorí sa dostanú na cestu bez dohľadu. Okrem toho ich stihne pokuta a pred podaním novej žiadosti o vodičský preukaz budú musieť absolvovať špeciálne školenia. Podobne ako pre ostatných nemeckých vodičov mladších ako 21 rokov bude pre nich platiť nulová tolerancia na alkohol za volantom.
Nemecké ministerstvo dopravy testovalo konania maloletých pod dohľadom skúsenejších šoférov od roku 2004 a tento rok ohodnotilo tento program ako veľmi úspešný. "Riadenie s dohľadom má jednoznačne pozitívny vplyv na bezpečnosť dopravy," zopakoval dnes minister dopravy Peter Ramsauer, ktorý sa sám stal "dozorným orgánom" na riadenie dvoch zo svojich štyroch dcér. Spolkový úrad pre bezpečnosť na cestách už predtým konštatoval, že pri jazdách sedemnásťročných výrazne ubudlo nehôd a ich spôsob jazdy je bezpečnejší.
Výsledky testovacieho programu vraj tiež ukázali, že účastníci projektu aj po dovŕšení 18 rokov spôsobujú o tretinu menej nehôd. Podstatne menej si tiež sadajú za volant pod vplyvom alkoholu alebo drog než tí, ktorí si robili preukaz okolo 18. roka a potom začali riadiť bez sprievodu. Práve väčšia bezpečnosť začínajúcich vodičov je podľa Ramsauera hlavným cieľom novej úpravy. Začiatočníci totiž podľa štúdií spôsobujú v Nemecku asi štvrtinu všetkých dopravných nehôd. Tiež nehodovosť vo vekovej skupine 18 až 24 rokov patrí v medzinárodnom meradle k najvyšším.