VARŠAVA/PRAHA - Najhoršie letecké nešťastie v poľských dejinách a jedna z najtragickejších nehôd na európskom kontinente sa stala pred 30 rokmi, 9. mája 1987. Iľjušin Il-62M aerolínií LOT odštartoval o 10:18 na deväťhodinovú cestu do New Yorku, už štvrť hodiny po štarte ale posádka zaznamenala výpadok oboch motorov na ľavej strane trupu. Prístroje ju zároveň varovali pred poklesom tlaku v kabíne a kapitán sa rozhodol vrátiť späť na letisko. To už ale nestihol.
Najhoršie katastrofy vesmírnych letov: Pády raketoplánov a zhorené telá stoviek ľudí
Lietadlo, pomenované po poľskom národnom hrdinovi Tadeuszovi Kościuszkovi, sa zrútilo zhruba šesť kilometrov pred prahom pristávacej dráhy. Do bezpečia letiska ostávalo pár desiatok sekúnd. "Dobrú noc, zbohom. Ahoj, umierame," stačil sa ešte tesne pred nárazom rozlúčiť Zygmunt Pawlaczyk, kapitán lietadla a veľmi skúsený pilot. Nikto zo 172 pasažierov a 11 členov posádky na palube stroja, ktorého trosky boli rozmetané po lese na ploche 370 krát 50 metrov, katastrofu neprežil.
Vyšetrovanie, ktorého výsledky museli Poliaci obhajovať pred sovietskym tlakom, jasne ukázalo na príčinu nešťastia. Bol ním šlendrián pri výrobe motorov, sovietska továreň kvôli nedostatku valčekov do ložísk používala len polovičné množstvo týchto súčiastok - 13 z 26. Poddimenzované ložisko ľavého vnútorného motora potom nevydržalo otáčky a vysoké teploty a pohonná jednotka sa rozpadla. Trosky nielen zničili susedný motor, ale tiež prerazili trup, poškodili riadenie a zapálili lietadlo.
Posádka sa síce snažila vyrovnať s vzniknutou situáciou a viac než 40 minút od nehody sa im lietadlo podarilo udržať vo vzduchu, piloti ale až do poslednej chvíle netušili, ako je situácia vážna.
Katastrofa pri Varšave dodnes patrí k najhorším na európskom kontinente, viac ľudí zahynulo len v marci 1974 pri páde tureckého lietadla DC-10 pri Paríži (346 obetí), v júli pred tromi rokmi po zostrelení malajzijského boeingu nad Ukrajinou (298 obetí) a v decembri 1988 pri Lockerbie (270 obetí).