BRATISLAVA - Čašníčky dostávajú najväčšie prepitné vtedy, keď majú na sebe oblečenie červenej farby. Ako však ukázal výskum zverejnený v Journal of Hospitality and Tourism Research, viac peňazí môžu očakávať len od pánov.
Na výskume sa zúčastnilo 11 čašníčok v piatich reštauráciách a trval šesť týždňov. Počas nich nosili rovnaké tričko, striedali len farby. Po celý čas sa rovnako líčili a snažili sa nemeniť svoje správanie. Pri čiernej, bielej, zelenej, modrej a žltej farbe sa prepitné od mužov ani žien výrazne nelíšilo, no keď mali na sebe červené tričko, páni čašníčkam venovali o 15 až 26 percent vyššiu sumu. Na zákazníčky však táto farba vôbec nezapôsobila.
Podľa výskumníkov Nicolasa Gueguena a Celine Jacob sú výsledky ich štúdie dôkazom, že podľa mužov červená zvyšuje fyzickú a sexuálnu atraktívnosť žien. Nenaplnil sa však ich predpoklad, že zákazníčky budú z podvedomej žiarlivosti reagovať negatívne a dávať menšie prepitné. "Keďže červená farba nemala u zákazníčok žiadne negatívne dôsledky, mohlo by byť v záujme čašníčok nosiť ju do práce," vyhlásili Gueguen a Jacob.
Prieskumy už v minulosti dokázali, že čašníčky od pánov dostanú spravidla väčšie prepitné vtedy, keď si ústa natrú červeným rúžom a samozrejme vtedy, keď sa správajú vyzývavo a venujú viac pozornosti svojmu zovňajšku.