Tupolev Tu-154
BRATISLAVA/VARŠAVA – Posledný ruský Tupolev, ktorý zostal poľskej vláde a ktorý sa práve vracia po oprave z Ruska, bude znova v službách prezidenta a premiéra. Dôvodom je skutočnosť, že generálna oprava stála príliš veľa, aby sa lietadla teraz zbavili.
„Stroj je moderný a dobrý,“ citovali poľské médiá ministra obrany Bogdana Klicha. Tu-154 s číslom 102 (číslo 101 mal stroj, ktorý havaroval v Smolensku) by sa mal vrátiť po oprave do Poľska koncom augusta, napísal poľský denník Fakt.
„Oprava sa diala pod dohľadom dvoch ľudí z Poľska. V lietadle vymenili všetky motory, elektroniku aj kabeláž. Vymenili sa aj niektoré časti vnútorného vybavenia,“ prezradil námestník ministra obrany Marcin Idzik. Oprava lietadla stála 35 miliónov zlotých (8,75 milióna eur) a to rozhodlo o osude posledného poľského Tupoleva. Hoci sa po katastrofe hovorilo o tom, že vláda sa druhého stroja zbaví, minister Klich práve oznámil, že nevidí žiadne prekážky, aby stroj ďalej prepravoval najdôležitejšie osoby v štáte. Vláda vynaložila veľké peniaze na jeho modernizáciu a neexistujú dôvody, aby sme sa ho zbavovali do času nákupu nových lietadiel pre VIP, je to jedno z najbezpečnejších lietadiel v Európe, argumentoval Klich v rozhovore pre týždenník Wprost.
Problém je však v tom, že Tu-154, ktorý sa 10. apríla rozbil pri Smolensku, v minulom roku tiež prešiel generálnou opravou. Ale bola to fušerina, lebo od decembra 2009 do chvíle katastrofy mal niekoľko porúch a to dokonca aj v priebehu letu.
Experti však tvrdia, že Tupolevy sú bezpečné, k poruchám dochádza bežne a to aj v modernejších lietadlách. A rovnako aj po generálnych opravách. „Tu-154 je dobré lietadlo, takže pokiaľ ide o bezpečnosť stroja, nevidím žiadne prekážky. Problém je niekde inde, nemáme ani inštruktorov, ani skúsených pilotov na obsluhu tohto stroja,“ citoval denník leteckého experta Wojciecha Luczaka.
„Oprava sa diala pod dohľadom dvoch ľudí z Poľska. V lietadle vymenili všetky motory, elektroniku aj kabeláž. Vymenili sa aj niektoré časti vnútorného vybavenia,“ prezradil námestník ministra obrany Marcin Idzik. Oprava lietadla stála 35 miliónov zlotých (8,75 milióna eur) a to rozhodlo o osude posledného poľského Tupoleva. Hoci sa po katastrofe hovorilo o tom, že vláda sa druhého stroja zbaví, minister Klich práve oznámil, že nevidí žiadne prekážky, aby stroj ďalej prepravoval najdôležitejšie osoby v štáte. Vláda vynaložila veľké peniaze na jeho modernizáciu a neexistujú dôvody, aby sme sa ho zbavovali do času nákupu nových lietadiel pre VIP, je to jedno z najbezpečnejších lietadiel v Európe, argumentoval Klich v rozhovore pre týždenník Wprost.
Problém je však v tom, že Tu-154, ktorý sa 10. apríla rozbil pri Smolensku, v minulom roku tiež prešiel generálnou opravou. Ale bola to fušerina, lebo od decembra 2009 do chvíle katastrofy mal niekoľko porúch a to dokonca aj v priebehu letu.
Experti však tvrdia, že Tupolevy sú bezpečné, k poruchám dochádza bežne a to aj v modernejších lietadlách. A rovnako aj po generálnych opravách. „Tu-154 je dobré lietadlo, takže pokiaľ ide o bezpečnosť stroja, nevidím žiadne prekážky. Problém je niekde inde, nemáme ani inštruktorov, ani skúsených pilotov na obsluhu tohto stroja,“ citoval denník leteckého experta Wojciecha Luczaka.