BRATISLAVA/VARŠAVA – Odborníkom sa podarilo objasniť ďalšie časti záznamov z čiernej skrinky poľského prezidentského Tupoleva. Ako uviedlo poľské rádio RMF FM, odborníkom z Inštitútu súdnych expertíz v Krakove, ktorí už mesiac pracujú so záznamom, sa podarilo odhaliť viac tajomstiev ako Rusom.
Práca na zázname pokračuje a objasnených výpovedí by malo byť oveľa viac, uviedlo rádio s odvolaním sa na nemenovaný zdroj.
Zdroje novinárom tvrdili, že dvere do kabíny pilotov sa otvárali prakticky po celý čas letu a do kabíny vchádzali rôzne osoby. Zatiaľ nie je známe, či sa na zázname objavujú aj hlasy ďalších, doteraz neznámych osôb. Experti zo spomínaného inštitútu ako aj vojenskí vyšetrovatelia odmietli akékoľvek oficiálne komentáre k celej záležitosti.
Práve prítomnosť iných osôb v pilotnej kabíne a špekulácie okolo údajného tlaku na posádku sa objavili okamžite po tragédii. Vyšetrovanie sprevádzali obvinenia ruskej a poľskej strany z toho, kto má väčší podiel viny na tragédii. Ruská strana dokonca tvrdila, že lietadlo mohol nakoniec sám riadiť veliteľ vzdušných síl. Z oficiálneho prepisu záznamu vyplynulo, že v kabíne boli okrem pilotov v priebehu posledných 30 minút letu aj stevardka Barbara Maciejczyk, riaditeľ protokolu ministerstva zahraničných vecí Mariusz Kazana ako aj veliteľ vzdušných síl Andrzej Błasik.
Prepis rozhovorov posádky dokonca označili niektoré poľské médiá za nedôveryhodný a plný chýb. Odvolávali sa pritom na aktívnych aj bývalých pilotov. Podľa nich v prepise chýbali kľúčové časti rozhovorov a príkazov, ktoré by mali v kabíne odznieť. Nasz Dzennik citoval pilotov, ktorí upozorňovali na jednu skutočnosť: „nezrozumiteľný text“ alebo „neidentifikovaný autor výpovede“ sa objavuje v prepise takmer vždy, keď mal hovoriť kapitán Arkadiusz Protasiuk. Na prvej nahrávke, ktorú dostali poľskí experti, malo chýbať 16 sekúnd.
K tragédii poľského špeciálu došlo 10. apríla v blízkosti letiska v ruskom Smolensku. Poľská delegácia na čele s prezidentom Kaczyńským smerovala na spomienkovú akciu k 70. výročiu katyňského masakru, pri ktorom sovietska NKVD zavraždila tisícky poľských dôstojníkov. Prezidentský špeciál sa pokúšal o pristátie aj napriek tomu, že nad letiskom ležala hustá hmla a pred zlým počasím posádku varovali dispečeri aj piloti iného poľského Jaku-40, ktorý pristál krátko pred ním.