WASHINGTON - Po rozsiahlych inšpekciách môžu lietadlá série Boeing Max opäť vzlietnuť. Odborníci však neveria, že bezpečnostné riziko bolo vyriešené.
Minulý víkend americké aerolínie Alaska Airlines a United Airlines obnovili letovú prevádzku s niektorými lietadlami Boeing 737 Max 9. Lietadlám zakázali lietať po tom, čo sa 5. januára vo vzduchu odtrhla časť kabíny v 5 000-metrovej výške.
archívne video
Letecké spoločnosti, regulačné orgány a Boeing tvrdia, že lietadlá sú po kontrole a údržbe bezpečné. Napriek tomu kritici naďalej vidia vážne otázky týkajúce sa lietadiel série Max. Max 8 mal v rokoch 2018 a 2019 havárie, pri ktorých zahynulo 346 ľudí.
Odborníci však rozhodnutie o opätovnom uvedení lietadla do prevádzky kritizujú. "Neexistuje, že by som pilotoval lietadlo Max," povedal Ed Pierson, bývalý výkonný riaditeľ Boeingu. "Pracoval som v továrni, kde boli postavené, a videl som tlak, ktorému boli zamestnanci vystavení, aby sa lietadlá dostali čo najrýchlejšie do predaja."
Odborníci na bezpečnosť letectva vidia v Boeingu hlbší problém a volajú po zmene kultúry. Pierson vidí opätovné uvedenie Max 9 do prevádzky ako „ďalší príklad zlých rozhodnutí, ktoré ohrozujú verejnú bezpečnosť“. Boeing Piersonove komentáre nekomentoval.
„Namiesto toho, aby ste riešili jeden problém a potom čakali na ďalší, mali by ste ich vyriešiť všetky,“ kritizuje bývalý inžinier americkej Federálnej leteckej správy Joe Jacobsen. Preregistráciu lietadla označuje za predčasnú. Jacobsen si je istý, že s lietadlom Max budú čoskoro opäť problémy: „Možno to potrvá týždeň. Možno je to mesiac."