WASHINGTON - Kontroly kvality Boeingu sú v súčasnosti obzvlášť v centre pozornosti po tom, ako sa začiatkom januára za letu odtrhla časť trupu lietadla Alaska Airlines 737-9 Max. Podľa novej správy neboli dvere riadne pripevnené.
Podľa vyšetrovateľov nehôd v USA chýbali potrebné upevňovacie prvky na časti trupu Boeingu 737-9 Max, ktorý bola nedávno vytrhnutá. Stav úlomku a priľahlých prvkov trupu naznačuje absenciu štyroch skrutiek v zaisťovacom mechanizme, uviedla v utorok NTSB v predbežnej správe. Zistenie pravdepodobne zvýši tlak na Boeing, aby výrazne zlepšil kontrolu kvality. NTSB zároveň zatiaľ nevyvodila žiadne závery o príčine dramatického incidentu.
archívne video
Vyšetrovateľ nehôd: Pri incidente Boeingu chýbali spojovacie prvky
5. januára, krátko po štarte, sa v stúpaní takmer nového 737-9 Max od Alaska Airlines s viac ako 170 ľuďmi na palube odlomila časť trupu. Namiesto toho majú niektoré konfigurácie typu viac sedadiel namiesto dverí. Dotknutý variant 737-9 Max má namiesto toho kryt, ktorý uzatvára otvor po dverách. Pri incidente sa nikto vážne nezranil – šťastnou zhodou okolností však zostali dve miesta priamo pri otvore prázdne.
Po incidente americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) a ďalšie úrady nariadili, aby bolo na účely vyšetrovania uzemnených všetkých 170 podobných lietadiel tohto typu. Alaska a United Airlines našli v oblasti uvoľnené spojovacie prvky aj na ďalších lietadlách. Až koncom januára FAA uvoľnil postup inšpekcií, po ktorých bolo lietadlám umožnené opäť vzlietnuť. Letecké spoločnosti EÚ nepoužívajú žiadne lietadlá dotknutého modelu.
Po incidente FAA avizovala prísnejšie kontroly v Boeingu – a niektoré aerolinky chcú k výrobným linkám poslať aj vlastných inšpektorov. Generálny riaditeľ Boeingu Dave Calhoun priznal zodpovednosť za incident a uistil, že spoločnosť zlepší dohľad nad kvalitou. Trup modelov 737 je vyrobený dodávateľom Spirit Aerosystems a následne prichádza do Boeingu na finálnu montáž.