BRATISLAVA - Mimoriadna 44. schôdza Národnej rady SR o návrhu časti opozície na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy a výstavby Arpádovi Érsekovi (Most-Híd) by sa mala začať dnes ráno. V pôvodnom termíne vo štvrtok sa nemohla uskutočniť, keďže ani na trikrát sa neprezentoval dostatočný počet poslancov. Opozícia a koalícia sa vzájomne obviňovali z nezodpovednosti, v dôsledku čoho nemohol parlament o odvolávaní ministra dopravy rokovať.
Opoziční poslanci považujú za najzávažnejší dôvod na vyslovenie nedôvery Érsekovi spôsob riadenia a kontroly výstavby úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - tunel Višňové - Dubná Skala. Šéf rezortu dopravy je podľa navrhovateľov zodpovedný za stav cestnej a železničnej infraštruktúry, či služieb štátneho železničného dopravcu, ako aj za pasívny prístup k zlepšeniu dopravných služieb.
Návrh na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy podpísalo tridsať poslancov za stranu Sloboda a Solidarita (SaS) a hnutie Sme rodina, vrátane dvoch nezaradených. Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek bol vo štvrtok sklamaný a povedal, že napriek tomu príde aj v piatok. "Chcem to mať za sebou, nech to dopadne tak či tak. Očakávam od tých, ktorí ma chceli odvolať, nech sú tu, nech sa zaprezentujú. Bol som na to pripravený," uviedol Érsek.
Nechcel hodnotiť svoje pôsobenie na poste ministra, poznamenal však, že má čisté svedomie. Pokiaľ ide o riešenie situácie na stavbe D1 s tunelom Višňové, minister si myslí, že postupoval najlepšie ako mohol. "Nechcem, aby sme sa zaťažovali súdmi, lebo v tom prípade by sa stavba nedokončila. Teraz mám víziu, že sa stavba môže dokončiť do roku 2023," dodal.
Hlavným dôvodom na odvolávanie Érseka je podľa SaS tunel Višňové
Hlavným dôvodom, prečo opozícia navrhla vysloviť nedôveru ministrovi dopravy a výstavby Árpádovi Érsekovi, je problematická stavba úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové. Poslanec Miroslav Ivan (SaS) v úvodnom vystúpení na mimoriadnej 44. schôdzi o odvolávaní ministra dopravy informoval, že v dohode o ukončení zmluvy o dielo so zhotoviteľom ustúpil iba štát.
"Umožnil zhotoviteľovi odísť zo stavby prakticky bez finančných postihov a ešte k tomu nás, daňových poplatníkov, zaviazal odkúpiť zariadenie staveniska, ktoré tam zhotoviteľ zanechal. K tomu ešte náklady na bezpečnostné opatrenia a stráženie stavby, až do prevzatia staveniska novým zhotoviteľom,“ upozornil Ivan. Finančné požiadavky, ktoré počas výstavby vzniesol zhotoviteľ stále podľa neho posudzuje komisia pre riešenie sporov a nie je vylúčené, že ich aj tak zaplatí štát.
"Prakticky všetky diaľničné úseky, ktoré vo svojom funkčnom období zdedil, meškajú, a hoci je ministrom dopravy od 31. augusta 2016 nedokázal meškaniu nijako zabrániť. Informovanosť občanov – daňových poplatníkov, o tom, kedy budú tieto úseky naozaj hotové a čo je príčinou zdržania, chýbajú,“ povedal Ivan o návrhu na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy z iniciatívy liberálov.
Cesty prvej triedy, ako hlavná cestná infraštruktúra, podľa opozície pod vedením ministra dopravy neustále chátrajú a každý rok sa zvyšuje podiel úsekov v nevyhovujúcom alebo havarijnom stave. Narastá tiež počet mostov na cestách I. triedy v havarijnom stave a podľa poslancov je len otázkou času, kedy uzavretie jedného z nich zapríčiní dopravný kolaps na cestách. Ako ďalej vyplýva z návrhu poslancov, na opravy ciest I. triedy ide ročne zhruba 50 miliónov eur, čo spôsobuje ich trvalé chátranie.
S nesúhlasným stanoviskom vlády k návrhu opozície na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy oboznámila poslancov ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná. Pôsobenie Érseka vo funkcii považuje vláda za mimoriadne kvalitné a plne ho podporuje v úsilí plniť Programové vyhlásenie vlády SR. Minister Érsek podľa vlády vyriešil niekoľko kritických situácií, naštartoval viacero dôležitých diaľničných stavieb a intenzívne pracuje na zlepšení stavu ciest prvej triedy aj mostov.
"Prispel k rozvoju železničnej dopravy a hľadá možnosti ako podporiť alternatívne druhy dopravy. Pod jeho vedením je Operačný program Integrovaná infraštruktúra (OPII) najlepší spomedzi všetkých operačných programov na Slovensku a v čerpaní je aj nad priemerom všetkých operačných programov v celej Európskej únii," uviedla Matečná.
Počas pôsobnosti Érseka na čele rezortu dopravy boli podpísané zmluvy na výstavbu úsekov D1 Prešov, západ – Prešov, juh, D1 Budimír – Bidovce a D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Všetky tieto stavby pokračujú podľa plánu a mali by byť dokončené načas, z toho úsek Budimír – Bidovce ešte do konca tohto roka. "Okrem toho sa začali súťaže na výstavbu rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná, R4 Prešov sever I. etapa, R2 Košice Šaca – Košice Oľšany II etapa, R2 Kriváň – Mýtna a R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce. Výstavba je tak strategicky rozložená do všetkých kútov Slovenska, pričom prioritne sa riešia kritické úseky, ktoré boli technicky pripravené na výstavbu,“ dodala Matečná.
Tunel Višňové už mohol podľa Hrnčiara fungovať
Tunel Višňové na diaľnici D1 už mohol byť sprejazdnený, keby vláda Ivety Radičovej nezrušila vtedajší PPP projekt na výstavbu úsekov diaľnice pri Žiline. Uvidol to podpredseda Národnej rady SR Andrej Hrnčiar (Most-Híd) v rozprave na mimoriadnej 44. schôdzi o návrhu opozície na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy a výstavby Arpádovi Érsekovi (Most-Híd).
Hlavnú politickú zodpovednosť za situáciu v súvislosti so stavbou D1 s tunelom Višňové by podľa Hrnčiara malo mať Kresťanskodemokratické hnutie (KDH). Pripomenul, že vtedajší minister dopravy za uvedené hnutie Ján Figeľ rozhodol o zrušení PPP projektu na výstavbu úsekov D1, vrátane úseku s tunelom Višňové. Jednotlivé úseky diaľnice pri Žiline sa neskôr súťažili samostatne, pričom dva sú stále vo výstavbe a jeden je v prevádzke.
Hrnčiar v súvislosti s výstavbou D1 s tunelom Višňové obhajoval ministra dopravy za to, že dokázal vyrokovať dohodu o ukončení zmluvy so súčasným zhotoviteľom a začne sa hľadať nový zhotoviteľ na dokončenie stavby. To podľa podpredsedu NR SR umožní vyplatiť subdodávateľov, ktorým zhotoviteľ dlhuje peniaze za prácu a zároveň neprepadnú finančné prostriedky Európskej únie. Uzavretie uvedenej dohody umožní, aby nevznikol druhý Váhostav a subdodávatelia sa dostanú k svojim peniazom.
Poslanec Miroslav Ivan (SaS) upozornil na to, že v programovom vyhlásení vlády je stále uvedený nereálny termín dokončenia diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami v roku 2020. Poukázal na neustále sa zvyšujúci podiel ciest prvej triedy v nevyhovujúcom a havarijnom stave. Pokiaľ začiatkom roku 2017 to bolo 32,5 %, na začiatku roku 2018 tento podiel vzrástol na 37,4 % a v polovici vlaňajška na 40,7 %.
Ivan vyzval ministra dopravy, aby túto situáciu okamžite riešil so Slovensku správou ciest. Ministrovi vyčítal otáľanie s liberalizáciou železničnej dopravy ako aj so zriadením národnej dopravnej autority na zladenie vlakovej a autobusovej dopravy. Motoristi si podľa Ivana zaslúžia viac za svoje peniaze, ktoré odvádzajú do rozpočtu.
Tibor Bastrnák (Most-Híd) vo vystúpení povedal, že na cesty prvej triedy išlo vlani ročne zhruba 80 mil. eur, a nie 50 mil. eur, ako uviedla skupina opozičných poslancov v návrhu na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy. K 50 mil. eur na základe schválenej sumy v rozpočte totiž ministerstvo dopravy vyrokovalo navyše ďalších 30 mil. eur. Pripomenul, že rezort dopravy rokuje s ministerstvom financií o ďalších zdrojoch na cesty prvej triedy v objeme 250 mil. eur na štyri roky.