BRATISLAVA - Kauza faktúr Andreja Kisku za kampaň do volieb v roku 2014 pokračuje. Do prezidenta sa za dokumentáciu, ktorú poskytol ministerstvu financií, pustila aj nezisková organizácia Transparency International Slovensko.
Ako tvrdí Transparency na Facebooku, prezident zavádza. Neziskovka pripomína, že Kiska už od začiatku tejto kauzy tvrdí, že ministerstvo financií, ktoré faktúry kontrolovalo, mu v nich podľa vtedajšieho zákona nič protizákonné nenašlo.
„Lenže to je asi taký dobrý argument, ako vysvetľovať miliónové platby v hotovosti "dobou kešu",” kontruje mimovládka. Rezort podľa nej žiadnu kontrolu faktúr nerobil - neporovnával vraj ani reálne výdavky v teréne s číslami vykázanými kandidátmi. „Jeho kontrola bola veľmi formálna," dodáva.
Nedostatočná dokumentácia
Dokumentácia Kisku za voľby má podľa Transparency iba jednu stranu. „Žiadne faktúry, žiadne účtovníctvo či kontrola reálnych úhrad," uvádza neziskovka. Rezort dostal podobné listy aj od médií, ktoré poskytli kandidátom inzerciu.
Pre obídenie kontroly vraj stačilo nejaké náklady zamlčať a dohodnúť sa s dodávateľom, keďže úradníci mohli skontrolovať akurát to, či suma od médií neprevýšila sumu vykázanú kandidátmi, respektíve limit. Transparency si myslí, že od Kisku by lepším ťahom bolo zverejnenie zoznamu všetkých výdavkov a faktúr a taktiež aj zmluvy s firmou KTAG.
Čísla vraj nesedia
Suma kampane Kisku vo voľbách v roku 2014 je horúcou témou posledných dní. Prezident dlho tvrdil, že si kampaň financoval sám, neskôr svoje slová jemne upravil - peniaze mal zaslať na konto firmy KTAG, odkiaľ ju zaplatil.
Ako informovala televízia Markíza, sumy, ktoré firma vyplatila za jeho kampaň, nesedia s jeho vyúčtovaním. Kiska uviedol, že v kampani v prvom a druhom kole minul približne 251.000 eur. Faktúry, ktoré má televízia k dispozícii, sú spolu na vyše 268 000 eur, čo predstavuje rozdiel približne 17 000 eur. To by znamenalo prekročenie povoleného finančného limitu.
Medzi faktúrami sú aj dve za prieskum verejnej mienky, ktoré podľa prezidentskej kancelárie nemuseli byť započítané. V takom prípade by náklady na kampaň boli 259 000 eur, teda rozdiel oproti deklarovanej sume by bol približne 8000 eur.