SEATTLE - V roku 2015 tento šéf spoločnosti Gravity Payments v americkom Seattli zvýšil svojim zamestnancom ročnú mzdu 63-tisíc eur a zároveň sám seba ukrátil. Ukázalo sa, že tento riskantný krok sa mu vyplatil. Zamestnanci si svojho šéfa nevedia vynachváliť, rapídne stúpla aj hodnota firmy.
Dan Price dostal geniálny nápad vďaka svojej kamarátke Valerii. Sťažovala sa, že prenajímateľ bytu, v ktorom býva, zdvihol cenu nájomného a ona nemá dostatok peňazí. Robila pritom dlhé roky v armáde a jej ročná mzda bola na úrovni 40 000 dolárov (36 000 eur).
Mladíka, ktorý podniká už od strednej školy, to nahnevalo. Jeho spoločnosť Gravity Payments, ktorú založil ako tínedžer, mala asi dvetisíc zamestnancov a hodnotu niekoľko miliónov dolárov. Aj keď samotný Price za rok zarobil 1,1 milióna dolárov, vďaka Valerii si uvedomil, že ostatní zamestnanci sú na tom neporovnateľne horšie. Inšpiroval sa štúdiou laureátov Nobelovej ceny za ekonomiku - Danielom Kahnemanom a Angusom Deatonom - ktorí sa zaoberali otázkou, koľko peňazí potrebuje Američan na to, aby bol šťastný. Dan po prepočítaní dospel k číslu 70 000 dolárov. Uvedomil si, že kvôli tomu bude musieť znížiť výplatu sám sebe a tiež sa vzdať svojich vlastných úspor. Ostatným pracovníkom mzdu naopak zvýšil, aby sa dorovnala jeho prepočtom.
Od tejto nevšednej zmeny sa firma, ktorá poskytuje finančné služby, úplne zmenila. Počet zamestnancov sa zdvojnásobil a hodnota platieb, ktoré spoločnosť spracúva, stúpla z 3,4 milióna ročne na 9,1 milióna. Zamestnanci si riaditeľa nevedia vynachváliť a nazývajú ho najlepším šéfom v Amerike. Iba vďaka nemu si mohli dovoliť kúpiť nové domy a dokonca začať šetriť na dôchodky. "Keď vám peniaze nezatieňujú myseľ a nemusíte na ne stále myslieť, môžete sa skutočne sústrediť na to, čo vás motivuje," uviedla riaditeľka predaja Rosita Barlowová.
Price dodáva, že táto skúsenosť úplne zmenila perspektívu, s akou nazerá na veci. "Môj život, ale predovšetkým život mojich zamestnancov, sa vďaka tomu stal omnoho lepším. Všetkým sa nám lepšie pracuje a zamestnanci už nechodia do práce preto, lebo potrebujú zarobiť peniaze, ale pýtajú sa sami seba, ako možno pre firmu odviesť čo najlepšiu prácu." Okrem pracovného hľadiska je zaujímavý aj fakt, že vo firme zaznamenali vyššiu pôrodnosť. Zatiaľ čo pred zvýšením platov sa ročne zamestnancom narodilo v priemere nula až dve deti, za štyri a pol roka, odkedy sa v Gravity Payments zarába viac, dovedna pribudlo viac ako štyridsať detí.