BRATISLAVA - Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) začína v pondelok 1. februára časovo neobmedzený celoštátny štrajk za zníženie rozsahu platenia mýta na cestách prvej triedy, prípadne za pozastavenie výberu mýta na nich do konca júna.
"Na niektorých miestach to bude skôr, na iných neskôr. Závisí to od krajských a okresných koordinátorov, ako sa im podarí pripraviť. V priebehu dňa sa to bude stupňovať," povedal Polaček o začiatku štrajku. Organizátori štrajku podľa neho očakávajú vysokú podporu a účinnosť, pričom z verejnosti nechcú robiť rukojemníkov. V nedeľu chcú ešte podrobnejšie informovať o priebehu štrajku.
Únia autodopravcov z 11 požiadaviek týkajúcich sa výberu a fungovania mýta sa počas štrajku zameriava na hlavnú požiadavku. "Buď sa mýto s okamžitou platnosťou pozastaví do 30. júna a medzitým sa budú riešiť všetky naše požiadavky, alebo sa zredukuje mapa spoplatnených ciest 1. triedy v dĺžke 1 460 kilometrov na 333 kilometrov," dodal Polaček. Ak bude splnená jedna z týchto požiadaviek, sú podľa neho autodopravcovia ochotní ukončiť štrajkovú pohotovosť, prípadne štrajk.
Včerajšie vyjadrenia premiéra Roberta Fica o požiadavkách autodopravcov Polaček označil za zahmlené ako celý mýtny systém. Premiér si podľa neho mýli požiadavky dopravcov s problémami, ktoré sa vyskytujú počas prevádzky mýta.
"Odstraňuje problémy a pomenuváva ich našimi požiadavkami. Problémy s faktúrami, so znižovaním pokút a úsekmi, to neboli naše požiadavky. Sú to len problémy, keď sme zistili, že veľa vecí nefunguje," povedal Polaček s tým, že je to dôkaz toho, že mýto nefunguje ako by malo. Autodopravcovia podľa neho prestali informovať o problémoch v mýte, začali ich posúvať na dopravné inšpekcie. Nikto im totiž nezaplatil za to, aby robili analytikov.
Únia autodopravcov vyhlásila 27. januára štrajkovú pohotovosť a od 1. februára celoštátny časovo neobmedzený štrajk na ochranu svojich hospodárskych a sociálnych záujmov. Malí a strední autodopravcovia chcú takto vyjadriť najmä nespokojnosť s rozsahom spoplatnených ciest 1. triedy v dĺžke takmer 1 500 kilometrov. Podľa nich by sa malo platiť mýto na týchto cestách len v dĺžke 333 kilometrov, súbežných s diaľnicami a rýchlostnými cestami.
Chcú aj pozastavenie výberu mýta do konca júna tohto roka. "Cieľom je vytvoriť pre subjekty podnikajúce v doprave na Slovensku akceptovateľné prostredie, ktoré zabráni likvidačnému nastaveniu mýtneho systému v rozsahu spoplatnenia ciest prvej triedy," uviedol v stredu Jaroslav Polaček.
Premiér Robert Fico ani minister dopravy Ľubomír Vážny s dvomi hlavnými požiadavkami únie autodopravcov nesúhlasia. Premiér po rokovaní o mýte 28. januára uviedol, že už boli prijaté viaceré opatrenia v prospech nespokojných dopravcov na zlepšenie fungovania mýtneho systému. Autodopravcovia chcú pokračovať v štrajku, dokiaľ nebudú naplnené ich požiadavky. Predpokladajú, že akcia bude mať oveľa väčšiu podporu ako protesty začiatkom tohto roka.