BRATISLAVA - Dopravcovia opäť plánujú vyhlásenie štrajkovej pohotovosti. Dôvodom je nesúhlas malých a stredných autodopravcov s rozsahom spoplatnenia ciest I. triedy. Výhrady majú aj k tomu, že na rozdiel od zníženia spotrebnej dane na naftu sa nerieši aj požadované zníženie dane z motorových vozidiel.
Autodopravcovia vyzvali minulý týždeň ministerstvo na pozastavenie výberu mýta do 30. apríla. Na cestách I. triedy by chceli platiť mýto len na úsekoch v dĺžke 333 kilometrov, súbežných s diaľnicami a rýchlostnými cestami. Navrhli tiež zakázať ich prejazd tranzitnej nákladnej doprave, ako je to riešené v iných európskych krajinách, aby neboli nadmerne zaťažené. Terajší rozsah spoplatnenia ciest I.triedy v dĺžke viac ako 1 400 kilometrov považujú za neúnosný. Na cestách I. triedy dočasne platí od 14. do 31. januára nulová sadzba mýta. Dopravcovia zároveň chceli upraviť úseky tak, aby platili za skutočne prejazdenú vzdialenosť.
Ministerstvo v odpovedi ÚNAS požiadavku na pozastavenie výberu mýta nekomentovalo. Namiesto toho navrhlo únii pracovné stretnutie. "Ministerstvo dopravy má snahu rokovať s autodopravcami a riešiť ich podnety," uviedol hovorca ministra Stanislav Jurikovič.
Minister dopravy Ľubomír Vážny už predtým odmietol znížiť rozsah mýta na cestách I. triedy. "Je to nereálne, to nemá žiadna krajina," reagoval 19. januára na požiadavku platiť len za prejazdené kilometre a nie za celé úseky. Po rokovaní o úprave mýtnych úsekov v ten istý deň informoval o rozhodnutí, že ak automobil neprejde celý meraný úsek a zíde z neho, nebude platiť mýto, resp. bude mať nulovú sadzbu. "Znamená to určitý ústupok zo strany štátu, určité oželenie výnosov za celý neprejdený úsek," uviedol.
Automobily by mali namiesto doterajších 826 úsekov od februára platiť mýto na 1 006 upravených úsekoch dlhých do päť kilometrov, od apríla na 1 700 skrátených úsekoch s priemernou dĺžkou 700 metrov. Podľa Vážneho je to maximálny ústupok voči dopravcom.