Nedeľa22. december 2024, meniny má Adela, zajtra Nadežda, Naďa

Ďalšia hanba! Alarmujúce výsledky PISA v myslení slovenských žiakov: Totálne prepadli

Ilustračné foto Zobraziť galériu (3)
Ilustračné foto (Zdroj: gettyimages.com)

BRATISLAVA - Slovenská republika dosiahla v oblasti tvorivého myslenia v štúdii PISA 2022 výkon na úrovni 29 bodov, pričom priemer krajín OECD bol 33 bodov. Priemerné skóre slovenských žiakov sa tak nachádza pod priemerom krajín OECD. Do skupiny žiakov s najnižšou úrovňou tvorivosti sa v cykle PISA 2022 zaradilo 33,3 % slovenských žiakov, čo je významne väčšie zastúpenie v porovnaní s priemerom krajín OECD (21,7 %). Vyplýva to z výsledkov hodnotenia tvorivého myslenia, o ktorom informoval odbor komunikácie a marketingu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaM) SR.

archívne video

Ministerstvo chce optimalizovať sieť stredných škôl, bez ich zatvárania (Zdroj: TASR/Jakub Popelka)

V školskom roku 2021/2022 sa na Slovensku realizoval už ôsmy cyklus medzinárodnej štúdie PISA. Štandardnou súčasťou každého cyklu merania je matematická, čitateľská a prírodovedná gramotnosť. V roku 2022 pribudla aj inovatívna oblasť tvorivé myslenie. Otestovali si ho 15-roční žiaci zo 64 krajín sveta, vrátane Slovenska. Tých slovenských bolo približne 5 800 z 292 škôl.

 

Do štúdie PISA 2022 bola táto oblasť zaradená po prvýkrát v celej doterajšej histórii realizácie merania. Dôvodom je aktuálna situácia v spoločnosti. Úspech totiž čoraz viac závisí od inovácií a vytvárania nových poznatkov, ktoré nám pomáhajú čeliť novým výzvam. Od vzdelávacích systémov sa očakáva, že žiakom poskytnú možnosť rozvíjať také zručnosti, ktoré im pomôžu úspešne sa začleniť do súčasnej spoločnosti,“ približuje Ivana Pichaničová, riaditeľka odboru hodnotenia a monitorovania vzdelávania v Národnom inštitúte vzdelávania a mládeže.

Výsledky slovenských žiakov v oblasti tvorivého myslenia sú pod priemerom OECD

Do testovania tvorivého myslenia sa v PISA 2022 zapojili 15-roční žiaci z celkovo 64 krajín sveta vrátane Slovenska. Na Slovensku sa na testovaní tvorivého myslenia zúčastnilo približne 5 800 15-ročných žiakov všetkých typov škôl zapojených do štúdie PISA 2022. Testovanie tvorivého myslenia v meraní PISA realizoval Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) v dňoch 25. apríla – 13. mája 2022 na vzorke 292 slovenských škôl.

"Slovenská republika dosiahla v oblasti tvorivého myslenia v štúdii PISA 2022 výkon na úrovni 29 bodov, pričom priemer krajín OECD bol 33 bodov. Priemerné skóre slovenských žiakov sa nachádza pod priemerom krajín OECD," informuje rezort. Dodáva, že porovnateľný výkon ako Slovensko dosiahli žiaci zo Slovinska, Mexika, Srbska, Uruguaja a Spojených arabských emirátov. V rámci krajín OECD dosiahli významne nižší výkon v porovnaní so Slovenskom žiaci z Kostariky, Grécka a Kolumbie.

Ďalšia hanba! Alarmujúce výsledky
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: MŠVVŠ SR/NIVAM)

Do skupiny žiakov s najnižšou úrovňou tvorivosti sa v cykle PISA 2022 zaradilo 33,3 % slovenských žiakov, čo je významne väčšie zastúpenie v porovnaní s priemerom krajín OECD (21,7 %). Žiaci patriaci do skupiny žiakov s najnižšou úrovňou tvorivosti dokážu navrhnúť veľmi jednoduché grafické zobrazenia, v ktorých je málo detailov. Dokážu spracovať bežné témy alebo bežné myšlienkové prepojenia a pri tvorbe odpovede vychádzajú zo situácií, ktoré dobre poznajú.

Najvyšší počet 15-ročných slovenských žiakov, ktorých výkon nedosahuje ani základnú úroveň zručností v sledovanej oblasti (skupina žiakov s najnižšou úrovňou tvorivosti), navštevoval podľa výsledkov v roku 2022 stredné odborné školy (nematuritný učebný odbor) – takmer 73 % žiakov tohto typu škôl.

"Na základných školách sme v roku 2022 na základe výsledkov PISA evidovali necelú polovicu žiakov, ktorých možno podľa výkonu v oblasti tvorivého myslenia zaradiť do skupiny žiakov s najnižšou úrovňou tvorivosti (vyše 46 % žiakov). Na stredných odborných školách (maturitný študijný odbor) presiahol podiel žiakov v skupine žiakov s najnižšou úrovňou tvorivosti 24 %," informuje odbor komunikácie a marketingu MŠVVaM SR.

Na opačnej strane spektra môžeme podľa rezortu pozorovať percentuálne zastúpenie našich 15-ročných žiakov v skupine žiakov s najvyššou úrovňou tvorivosti, ktorú dosiahlo na Slovensku 21 % žiakov. "Percentuálny podiel žiakov v skupine žiakov s najvyššou úrovňou tvorivosti je na Slovensku o 6 percentuálnych bodov nižší (signifikantný rozdiel) ako podiel v rámci tejto skupiny žiakov v priemere krajín OECD (27 %)," dodáva.

Žiaci na najvyššej úrovni tvorivosti sa dokážu produktívne zapojiť do vytvárania nápadov – v rámci vytvárania originálnych nápadov aj rôznych nápadov vo všetkých typoch úloh. Žiak dokáže vymyslieť viacero kvalitatívne odlišných spôsobov, ktorými vyjadrí svoju predstavivosť, nájde riešenie problémov alebo dokáže identifikovať slabé miesta existujúcich riešení. "Najvyšší percentuálny podiel slovenských žiakov, ktorí preukázali zručnosti na najvyššej úrovni, navštevuje gymnáziá – 48 % (8-ročné gymnáziá), resp. 48,4 % (4-ročné gymnáziá) a stredné odborné školy (maturitný študijný odbor) – 23 %," konštatuje rezort.

Ďalšia hanba! Alarmujúce výsledky
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: MŠVVŠ SR/NIVAM)

Vplyv socioekonomického zázemia žiaka sa prejavil aj v oblasti tvorivého myslenia

Významný vplyv socioekonomického zázemia na výkon žiakov je v oblasti tvorivého myslenia rovnako viditeľný, ako je to v ostatných sledovaných oblastiach (matematika, čítanie, prírodné vedy). V krajinách OECD dosahuje rozdiel vo výkone v oblasti tvorivého myslenia v štúdii PISA medzi žiakmi s vyšším socioekonomickým statusom a žiakmi nízkym socioekonomickým statusom 9,5 bodu1. Na Slovensku je tento rozdiel výraznejší a predstavuje až 14 bodov, čo je signifikantne viac ako v priemere krajín OECD.

Viac o téme: HodnoteniePISATvorivé myslenie
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu