BRATISLAVA - Záujem o ochranu prírody a udržateľnosť stále rastie. Na popularite tak aj z tohto dôvodu získava recyklácia, využívanie verejnej dopravy, šetrenie energií ale aj originálne využitie už nepoužívaných predmetov. Jeden z najväčších obchodných reťazcov na Slovensku však zašiel ešte o čosi ďalej a vytvoril unikátnu predajňu, ktorá sa môže právom nazývať zelená.
Nová predajňa Kauflandu v Záhorskej Bystrici nás tak zaujala už na prvý pohľad. Od všetkých ostatných sa čímsi odlišuje. Jej hlavným stavebným prvkom je totiž drevo, ktoré tvorí až 75 percent celej konštrukcie. Ide tak o úplne nový prototyp predajne, ktorá je jedinečná v celej Európe. Hlavnou motiváciou pre výstavbu takejto prevádzky bola najmä ohľaduplnosť voči prírode, čo je aj jeden z hlavných dlhodobých cieľov obľúbeného reťazca.
Udržateľnosť takejto stavby môžeme vyjadriť aj v číslach, keďže v porovnaní s klasickou železobetónovou budovou vyprodukuje počas svojej životnosti až o 514 ton CO2 menej, čo je ekvivalentom oxidu uhličitého vypusteného osobným autom pri najazdení 4,4 milióna kilometrov. Čo však ostáva oproti ostatným prevádzkam nezmenené je úroveň cien.
„Drevo je udržateľný materiál, ktorý má výnimočné technologické parametre. Dá sa ľahko opracovať, pri výrobe stavebných dielcov sa spotrebuje menej energie a v porovnaní s inými stavebnými materiálmi zanecháva nižšiu uhlíkovú stopu,“ uviedla Janette Kučerková, konateľka zodpovedná za oblasť Centrálne služby v spoločnosti Kaufland Slovenská republika v.o.s.
Ekologické riešenia na každom kroku
Využitím udržateľných materiálov pri výstavbe sa to však ani zďaleka nekončí. Samotná predajňa ako aj jej okolie totiž disponuje mnohými šikovnými riešeniami, ktoré nielenže dbajú na ochranu životného prostredia ale aj spríjemnia nakupovanie pre každého zákazníka. Pri pohľade na predajňu ako aj jej okolie zaujme množstvo zelene, ktorú tvorí viac ako 12 tisíc rastlín rôznych druhov, s využitím od zachytávania nečistôt a prachových častíc po podporu biodiverzity. Opomenúť sa však nedajú ani 2 zelené strechy, ktoré budú počas horúcich letných dní prispievať k znižovaniu teploty budovy.
Okrem zelene je strecha budovy pokrytá aj fotovoltickými panelmi. Tie dokážu vyprodukovať až 20 percent elektrickej energie potrebnej na chod predajne. Využívanie slnečnej energie však nie je jediný spôsob efektívneho hospodárenia s elektrickou energiou. Nová predajňa využíva aj rekuperáciu odpadového tepla z priemyselného chladenia, z ktorého pochádza až 80 percent energie potrebnej na vykurovanie prevádzky.
Tak ako každá, z teraz už 78 prevádzok, aj nová predajňa využíva úsporné LED svietidlá. Tie však dopĺňa aj 12 svetlíkov, cez ktoré preniká do predajne prirodzené denné svetlo. K novinkám patrí aj vybudovanie retenčného parkoviska. To dokáže absorbovať viac ako 800 m3 dažďovej vody, ktorá pri následnom odparovaní pozitívne vplýva na klímu a okolité prostredie. O ideálne súznenie s prírodou sa starajú aj dva hmyzie hotely a vtáčie búdky postavené v okolí predajne.
Nový Kaufland budúcej generácie bol naprojektovaný v súlade s certifikátom BREEAM. Ten možno brať aj ako synonymum udržateľnej a zelenej budovy. „Predajňa Kaufland v Záhorskej Bystrici dokonale reflektuje na výzvy spojené s klimatickou zmenou. Bolo nám potešením pracovať na skutočne udržateľnej budove, ktorá prevýšila aj prísne požiadavky certifikátu BREEAM,“ povedal Samuel Sůra zo spoločnosti Salvis s.r.o., ktorá sa podieľala na výstavbe.
Pešo, na bicykli aj elektromobilom
Aj napriek tomu, že predajňa sa nenachádza v samotnom srdci Bratislavy, pri budovaní dopravnej infraštruktúry sa myslelo naozaj na všetkých. Do predajne si tak nájdu cestu chodci, ktorí sa môžu prejsť po chodníku z recyklovaných pvc káblov, ako aj cyklisti, ktorí zaparkujú svojich dvojkolesových tátošov v moderných boxoch na bicykle. Rovnako ako pri ostatných predajniach aj v Záhorskej Bystrici nájdete rozsiahle parkovisko s niekoľkými nabíjačkami pre autá s elektrickým pohonom.
Keďže spoločnosť Kaufland pôsobí v ôsmich rôznych krajinách, kde prevádzkuje okolo 1300 predajní, asi nejednému z vás prebehla v hlave otázka, prečo si ako lokalitu novej unikátnej predajne vybrala práve Slovensko. „Lebo sme mali najväčšiu odvahu,“ povedala s úsmevom Janette Kučerková zo slovenskej pobočky Kauflandu. Tak čo, naberiete odvahu navštíviť novú predajňu aj vy?
{{ poll.title }}
{{ poll.title }}
{{ poll.thanks }}
{{ poll.title }}
{{ profiles[profileEvalueated.index].name }}
Zhoda: {{ profileEvalueated.weightPercentage }}%
Advertoriál pripravený v spolupráci s Kaufland.