Robert Fico (Zdroj: SITA)
BRATISLAVA - Premiér Robert Fico dnes opäť neudržal na uzde neznášanlivosť voči "opozícii", ako nazýva novinárov. Rozčúlila ho otázka TV Markíza ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu.
Redaktor sa opýtal, kedy predpokladá odovzdanie prvých kilometrov diaľnic, postavených za tejto vlády a akú alternatívu má vláda prichystanú, ak by sa tendre, týkajúce sa projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) komplikovali, napríklad odvolávaním neúspešných uchádzačov a či je teda naozaj reálne, aby boli do roku 2010 vládou schválené úseky postavené aspoň v polovičnom profile. Fico po krátkej ministrovej odpovedi neskrýval emócie. Novinárov obvinil, že chcú zle vláde aj Slovensku. Namiesto osvetovej práce v prospech diaľnic a eura, správajú sa k týmto snahám systémom "čím horšie, tým lepšie".
"Prečo sa nepostavíme k diaľniciam všetci spoločne? To vážne čakáte na to, že kedy zlyháme, kedy urobíme chybu?" apeloval premiér. "Zobrali sme si na seba obrovskú zodpovednosť za to, že sme spustili PPP projekty. Prečo nám v tom nepomôžete? Prečo nevysvetľujete verejnosti, aké sú dôležité diaľnice?"
Nepresadzujete stále škodoradosť, vyzval novinárov. "Taký pocit mám, že - bože, len nech im to nevyjde. Nech podajú všetci v PPP projektoch odvolania, nech sa to natiahne aspoň o päť mesiacov," dodal rozrušený premiér a zdôraznil: "Diaľnice Slovensko životne potrebuje. Ak nebudú diaľnice, nebude nič."
Na tlačovej besede po rokovaní vlády o diaľniciach vysvetlil, že diaľnice aj zavedenie eura od januára 2009 "sú projekty, kde by sme mali ťahať spoločne". Ani v prípade eura mu novinári nepomáhajú podľa jeho predstáv. "No idem odpadnúť, keď čítam niektorých komentátorov, ktorí píšu o tom, aké to bude zlé, keď bude euro na Slovensku zavedené." Napokon vyzval: "Zabudnime na škodoradosť, toto sú veľké veci." Zopakoval, že pokiaľ ide o diaľnice, "pôjdeme ako buldoci".
Podľa dnes schváleného programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010 chce vláda do konca volebného obdobia postaviť 165 kilometrov diaľnic a 80 kilometrov rýchlostných ciest. Súčasťou programu sú projekty verejno-súkromného partnerstva na úsekoch diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1. Do konca roka 2010 má byť vybudovaných spolu 514 kilometrov diaľnic a 216 kilometrov rýchlostných ciest. Celková plánovaná dĺžka diaľnic v SR je 704 kilometrov a 833 kilometrov rýchlostných ciest. V súčasnosti je okolo 350 kilometrov diaľnic a približne 136 kilometrov rýchlostných ciest.
Spojenie Bratislavy a Košíc severnou trasou (cez Žilinu) do konca tejto vlády, teda do roku 2010, oznámil premiér Fico začiatkom leta. "V najbližších týždňoch a mesiacoch budú prijaté rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené diaľničné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami. A musí nastať aj výrazný posun pri budovaní južnej vetvy," povedal 4. júla po rokovaní vlády.
Dostavbu diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc v roku 2010 následne potvrdil po rokovaní s Vážnym. Na tlačovej besede potom priznal, že nebol informovaný o tom, že od Žiliny do Prešova treba postaviť dvanásť tunelov v celkovej dĺžke takmer 22 kilometrov. Dva sú vo výstavbe - Bôrik a Lučivná, v prevádzke je iba tunel Branisko. Premiérov zámer museli zrevidovať - súvislá diaľnica medzi Bratislavou a Košicami sa predpokladá okolo roku 2013.
"Prečo sa nepostavíme k diaľniciam všetci spoločne? To vážne čakáte na to, že kedy zlyháme, kedy urobíme chybu?" apeloval premiér. "Zobrali sme si na seba obrovskú zodpovednosť za to, že sme spustili PPP projekty. Prečo nám v tom nepomôžete? Prečo nevysvetľujete verejnosti, aké sú dôležité diaľnice?"
Nepresadzujete stále škodoradosť, vyzval novinárov. "Taký pocit mám, že - bože, len nech im to nevyjde. Nech podajú všetci v PPP projektoch odvolania, nech sa to natiahne aspoň o päť mesiacov," dodal rozrušený premiér a zdôraznil: "Diaľnice Slovensko životne potrebuje. Ak nebudú diaľnice, nebude nič."
Na tlačovej besede po rokovaní vlády o diaľniciach vysvetlil, že diaľnice aj zavedenie eura od januára 2009 "sú projekty, kde by sme mali ťahať spoločne". Ani v prípade eura mu novinári nepomáhajú podľa jeho predstáv. "No idem odpadnúť, keď čítam niektorých komentátorov, ktorí píšu o tom, aké to bude zlé, keď bude euro na Slovensku zavedené." Napokon vyzval: "Zabudnime na škodoradosť, toto sú veľké veci." Zopakoval, že pokiaľ ide o diaľnice, "pôjdeme ako buldoci".
Podľa dnes schváleného programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010 chce vláda do konca volebného obdobia postaviť 165 kilometrov diaľnic a 80 kilometrov rýchlostných ciest. Súčasťou programu sú projekty verejno-súkromného partnerstva na úsekoch diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1. Do konca roka 2010 má byť vybudovaných spolu 514 kilometrov diaľnic a 216 kilometrov rýchlostných ciest. Celková plánovaná dĺžka diaľnic v SR je 704 kilometrov a 833 kilometrov rýchlostných ciest. V súčasnosti je okolo 350 kilometrov diaľnic a približne 136 kilometrov rýchlostných ciest.
Spojenie Bratislavy a Košíc severnou trasou (cez Žilinu) do konca tejto vlády, teda do roku 2010, oznámil premiér Fico začiatkom leta. "V najbližších týždňoch a mesiacoch budú prijaté rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené diaľničné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami. A musí nastať aj výrazný posun pri budovaní južnej vetvy," povedal 4. júla po rokovaní vlády.
Dostavbu diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc v roku 2010 následne potvrdil po rokovaní s Vážnym. Na tlačovej besede potom priznal, že nebol informovaný o tom, že od Žiliny do Prešova treba postaviť dvanásť tunelov v celkovej dĺžke takmer 22 kilometrov. Dva sú vo výstavbe - Bôrik a Lučivná, v prevádzke je iba tunel Branisko. Premiérov zámer museli zrevidovať - súvislá diaľnica medzi Bratislavou a Košicami sa predpokladá okolo roku 2013.