BRATISLAVA - Bratislava bude mať od marca budúceho roka jednotnú parkovaciu politiku, ktorá má v meste nastaviť jasné pravidlá, zvýhodniť Bratislavčanov a spraviť poriadok vo verejných priestranstvách. Rozhodli o tom na svojom dnešnom rokovaní poslanci hlavného mesta. Bratislavské mestské časti sa budú môcť slobodne rozhodnúť, či do tejto parkovacej politiky vstúpia.
Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal označil dnešné rozhodnutie poslancov za prelomové. "Začali sme dlhú cestu na ceste riešenia mobility v Bratislave, ale urobili sme prvý dôležitý krok, a to schválili jednotné zásady parkovania v hlavnom meste. Teraz bude na mestských častiach, aby sa pripojili do tohto systému, keď to budú považovať za dôležité," povedal po hlasovaní primátor.
Bratislavčania podľa tejto regulácie parkovania budú platiť rezidentské parkovné za prvé auto v domácnosti za rok od 20 do 100 eur, finálnu cenu rezidentskej parkovacej karty si určí príslušná mestská časť. Môže sa však rozhodnúť, že počas prvých dvoch rokov bude toto parkovanie zadarmo. Rezidentská karta bude platiť na vyznačených miestach v celej Bratislave s výnimkou Starého Mesta.
Cena rezidentskej karty pre druhé auto v domácnosti sa bude pohybovať od 50 do 500 eur za rok. Aj v tomto prípade si finálnu cenu určia jednotlivé mestské časti a taktiež môžu rozhodnúť, že počas dvojročného prechodného obdobia môže byť toto parkovné zadarmo. Druhé auto viazané na byt bude mať pri krátkodobom parkovaní v iných mestských častiach Bratislavy, okrem Starého Mesta, 50-percentnú zľavu z ceny hodinového parkovného pre nerezidentov.
Majitelia áut bez trvalého pobytu v Bratislave budú platiť hodinové parkovné vo vyznačených zónach od 0,20 do troch eur alebo zaplatia za abonentskú ročnú kartu od 100 – 1000 eur za auto, ak ju mestská časť bude vydávať. Jednotlivé miestne zastupiteľstvá si určia konečnú cenu parkovania pre nerezidentov.
Po dnešnom schválení parkovacej politiky bude nasledovať zmena štatútu hlavného mesta, ktorou sa mestským častiam zveria mestské komunikácie na účely parkovania a určí sa, akým percentom sa bude deliť príjem z parkovania medzi mesto a mestské časti. Konkrétne podmienky parkovania si budú následne schvaľovať zastupiteľstvá v jednotlivých mestských častiach.
Poslanec Martin Borguľa však s touto reguláciou nesúhlasí a tvrdí, že sa prijalo niečo, čo bude absolútne nefunkčné. "Ja neviem, čo sa teraz začne diať. My sme chceli prijať parkovaciu politiku, ktorá bude dobrá a fungovať, a nie takú, ktorá bude úplný paškvil. Každý od zavedenia tohto, čo príde, si slovo parkovacia politika spojí s obrovským negatívom," skonštatoval.
Schválená parkovacia politika nebude podľa Bajana fungovať
Schválená jednotná parkovacia politika v Bratislave sa zaradí medzi nefunkčné nariadenia. Tvrdí to starosta bratislavskej Petržalky a mestský poslanec Vladimír Bajan. "Veľmi ma mrzí, že poslanci schválili veľmi nebezpečnú hru s občanom, ktorý bude teraz žiť v nádejí, že bude zadarmo parkovať lepšie a v blízkosti svojho bydliska," skonštatoval.
Ak sa schválená regulácia parkovania v hlavnom meste rozloží na drobné, podľa Bajana ľudia zistia, že sa legalizovalo to, voči čomu sa najviac bojovalo. Schválenú parkovaciu politiku predloží na rokovanie petržalských poslancov, ktorí rozhodnú, či sa ich mestská časť do systému zapojí. Starostu bratislavského Starého Mesta Radoslava Števčíka mrzí, že nariadenie nebolo schválené spoločne so zmenou štatútu hlavného mesta. "Zmenu štatútu považujem za kľúčovú, aby mohol byť tento systém zaradený. Ak chceme, aby bola Bratislava ako Viedeň, tak sme nemali vymýšľať nič nové a ten systém, ktorý tam funguje, zaviedli aj v Bratislave," skonštatoval Števčík.
Prijatú jednotnú parkovaciu politiku považuje za unikátnu na slovenské i svetové pomery, pretože s výnimkou Starého Mesta zavádza nulový poplatok za parkovanie v dvojročnom prechodnom období. Mestským poslancom Števčík vyčíta, že finálny návrh nekonzultovali s bratislavskými starostami. Starosta bratislavského Lamača Peter Šramko je veľmi rád, že po dlhých rokoch sa prijalo toto nariadenie, lebo konečne je v rukách možnosť začať robiť poriadok na tých miestach, ktoré sú z hľadiska parkovania kritické. Šramko víta, že mestské časti môžu vstúpiť do dvojročného prechodného obdobia, počas ktoré si určia, že rezidenti nebudú za prvé či druhé auto v domácnosti platiť. "Budeme analyzovať túto možnosť s miestnymi poslancami a rozhodneme sa. Máme vytvorené podmienky, aby sme túto parkovaciu politiku zaviedli v budúcom roku aspoň v niektorých kritických častiach," povedal.
Mestský poslanec Juraj Káčer tvrdí, že dnes je deň, kedy sa o regulovaní parkovania v hlavnom meste začína hovoriť vážne. "Toto nariadenie nie je dokonalé, ale s pánom poslancom Jánom Budajom sme si dali záväzok, že do polroka si k tejto parkovacej politike sadneme a všetky problémy, ktoré počas tohto obdobia vyvstanú, opravíme," uviedol.
Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal na tvrdenia, že schválená regulácia je skokom do tmy, reagoval, že sú ľudia, ktorí nič nenavrhnú a stále iba kritizujú a sú aj takí, ktorí sa snažia niečo riešiť. "Taký génius sa nenarodil na svete, ktorý urobí systém dokonalý od začiatku. Systém budeme upravovať na poznatkoch z praxe," podotkol. Dnes sa podľa primátora položil dôležitý právny základ parkovacej politiky a mesto bude robiť všetko preto, aby bola úspešná.