BRATISLAVA – Zmena parkovania v Bratislave vyvolala veľkú pozornosť. Nové zmeny sa však nepáčia všetkým. Dvaja poslanci mestského zastupiteľstva sa zdržali pri hlasovaní o zmene parkovacej politiky. Podľa nich je to jedna veľká prehra nielen pre obyvateľov Bratislavy.
Na novom parkovacom poriadku nenechal nitku suchú poslanec za Staré mesto Martin Borguľa (Smer). „Schválená parkovacia politika je proti záujmom Bratislavčanov. Zavádza im poplatky, nedostatočne obmedzuje mimobratislavčanov, neponúka nijaké riešenia, parkovacie domy, nové parkovacie miesta, druhé auto v domácnosti sa stane luxusom a spôsob, akým bola prijatá z večera do rána, je proti akýmkoľvek zásadám transparentnosti a verejnej diskusie,“ zareagoval pre Topky Borguľa.
Z večera do rána
Poslancovi prekáža najmä spôsob „z večera do rána“, akým sa podľa neho zmena udiala. „Chceli sme prijať parkovaciu politiku, ktorá bude dobrá, ale z nejakého dôvodu sa tu začalo fungovať tak, že poďme niečo urobiť zvečera do rána, respektíve v noci, a rýchlo to hrubo pretlačiť. Takéto nakladanie s verejným priestranstvom a najdôležitejším uznesením tohto volebného obdobia je neprijateľné,“ tvrdí Borguľa.
Súhlasí s ním aj ďalší poslanec mestského zastupiteľstva a exposlanec parlamentu Martin Chren. „Keby doktori pracovali tak, ako väčšina bratislavských poslancov pri schvaľovaní parkovacej politiky, nikto by sa nikdy neodvážil ísť do nemocnice,“ tvrdí Chren. Ani jemu sa nepáči podľa neho narýchlo prijatá parkovacia politika. „Prijatá parkovacia politika, hlavne kvôli chaotickým zmenám na poslednú chvíľu, je nefunkčná. Nepribudnú žiadne parkovacie miesta, naopak, zapojením sa do parkovacej politiky by ich niektoré mestské časti mohli až tretinu stratiť. Žiaden starosta sa do novej politiky nebude hrnúť, pretože je nezmyselne nastavená, a navyše by mnohé mestské časti pripravila o veľa peňazí.“
Nevedeli, za čo hlasujú
"Keď sa tento schválený paškvil neosvedčí, poslanci mesta, ktorí zaň hlasovali, sa budú snažiť obviňovať starostov mestských častí, že je to kvôli ich neochote. Nie je to pravda," myslí si Chren. Podľa neho sú na vine poslanci, ktorí parkovaciu politiku na poslednú chvíľu zmenili. "A to v takom chaose, že sami nevedeli, čo vlastne schvaľujú," konštatuje. "Som hrdý, že som za ňu nehlasoval, a len dúfam, že sa nám podarí nezmysly opraviť, možno v budúcom volebnom období, pretože doprava v Bratislave je naozaj veľký problém," zakončil Chren.
Čo sa mení od marca 2017
Bratislavčania podľa nového systému parkovania budú platiť rezidentské parkovné za prvé auto v domácnosti za rok od 20 do 100 eur, finálnu cenu rezidentskej parkovacej karty si určí príslušná mestská časť. Môže sa však rozhodnúť, že počas prvých dvoch rokov bude toto parkovanie zadarmo. Rezidentská karta bude platiť na vyznačených miestach v celej Bratislave s výnimkou Starého Mesta.
Cena rezidentskej karty pre druhé auto v domácnosti sa bude pohybovať od 50 do 500 eur za rok. Aj v tomto prípade si finálnu cenu určia jednotlivé mestské časti a taktiež môžu rozhodnúť, že počas dvojročného prechodného obdobia môže byť toto parkovné zadarmo. Druhé auto viazané na byt bude mať pri krátkodobom parkovaní v iných mestských častiach Bratislavy, okrem Starého Mesta, 50-percentnú zľavu z ceny hodinového parkovného pre nerezidentov.
Majitelia áut bez trvalého pobytu v Bratislave budú platiť hodinové parkovné vo vyznačených zónach od 0,20 do troch eur alebo zaplatia za abonentskú ročnú kartu od 100 – 1000 eur za auto, ak ju mestská časť bude vydávať. Jednotlivé miestne zastupiteľstvá si určia konečnú cenu parkovania pre nerezidentov.