ČEREŇANY - Samosprávy hornej Nitry budú opätovne apelovať na kompetentných s požiadavkou na dostavbu rýchlostnej cesty R2 v Trenčianskom kraji. Financovať by sa podľa nich mala zo štátneho rozpočtu.
Uzniesli sa na tom na svojom dnešnom druhom sneme v Čereňanoch v okrese Prievidza. Na realizáciu stavby však podľa splnomocnenca vlády pre rýchlostné cesty Igora Janckulíka financie nie sú ani v štátnom rozpočte.
"Táto cesta sa nás bytostne dotýka, sme síce radi, že sa spustil obchvat Bánoviec nad Bebravou, ale s veľkou nevôľou sme prijali správu, že úseky Pravotice - Dolné Vestenice a Dolné Vestenice - Nováky sú odložené na prehodnotenie do roku 2035. S tým sa nemôžeme zmieriť a budeme žiadať, aby sa dostavala zo štátnych peňazí, pretože vieme, že európske fondy sú už rozdelené," uviedol predseda Združenia miest a obcí hornej Nitry (ZMO HN) a starosta Kocurian Vojtech Čičmanec. Starostovia a primátori podľa neho chcú, aby sa v stavbe pokračovalo, keďže Prievidza si to zaslúži, aj kvôli priemyselnému parku.
Kardinálnym problémom obce Dolné Vestenice je dopravná situácia, zdôraznila ich starostka Kvetoslava Šimorová. "Na základe aktuálnej štatistiky, ktorú máme z meračov rýchlosti, denne obcou prejde zhruba 23.000 vozidiel," konkretizovala. Šimorová si podľa svojho vyjadrenia myslela, že pásku na úseku R2 bude strihať už v roku 2018, čo však už reálny termín nie je. "Je to pre nás neprijateľné, ľudia obce si zaslúžia, aby bol obchvat Dolných Vesteníc riešený čo najskôr," podčiarkla.
K výzve predstaviteľov samospráv Prievidzského okresu na dobudovanie R2 v Trenčianskom kraji sa pripojí podľa jeho predsedu Jaroslava Bašku aj Trenčiansky samosprávny kraj (TSK). "Budeme viac žiadať Národnú diaľničnú spoločnosť aj ministerstvo dopravy, aby tú prípravu urýchlili, samozrejme, v zákonných lehotách," ozrejmil. Priestor na financovanie dostavby vidí poslanec Národnej rady SR za Smer-SD práve v štátnom rozpočte. "Podľa mňa sú aj finančné prostriedky na rýchlostné cesty v súčasnosti prichystané v štátnom rozpočte, len cesty ešte nie sú dobre pripravené. Ak sa dohodne koalícia s opozíciou o uvoľnení dlhovej brzdy a uvoľnila by sa iba na takéto významné investície, ako sú diaľnice a rýchlostné cesty, tak by to malo naozaj veľký zmysel," poznamenal.
"Nie že štát na to má peniaze, problém je to, že nemá. My budeme musieť vyvolať ten tlak na to, aby sa tie finančné prostriedky našli a aby tá výstavba pokračovala, pretože na európske zdroje sa nemôžeme spoliehať jednak z dôvodov vecných, ale aj časových," dodala primátorka Prievidze a nezaradená poslankyňa parlamentu Katarína Macháčková.
Dobudovanie R2 v Trenčianskom kraji v programovom vyhlásení vlády nie je, sú tam iba úseky Zvolen a Košice, pripomenul Janckulík. "Ale to neznamená, že sa táto rýchlostná cesta vymaže z mapy, budeme pokračovať v príprave. Príprava už tam nejaká prebieha, ale by som povedal, že ide strašne pomaly a ten plán je strašne dlhodobý. Takže ja sa budem snažiť, aby sa príprava urýchlila, vytvoríme nejaký tím ľudí aj odtiaľto a urobíme všetko pre to, aby sa príprava čím skôr rozbehla a potom budeme zháňať finančné prostriedky. Len si myslím, že budeme mať čo robiť, aby sme to do roku 2020 všetko stihli," ozrejmil. Financovanie dobudovania cesty zo štátneho rozpočtu splnomocnenec vlády reálne nevidí. "Finančné prostriedky v štátnom rozpočte, hlavne na tento úsek, nie sú," podčiarkol.
Prvý úsek rýchlostnej cesty R2 v kraji, Ruskovce - Pravotice, odovzdali diaľničiari motoristom do predčasného užívania na začiatku októbra. Po ňom by mal nasledovať úsek Mníchova Lehota - Ruskovce a úseky D1 - Mníchova Lehota, Pravotice - Dolné Vestenice, Dolné Vestenice - Nováky a Nováky - Žiar nad Hronom. "Viaceré úseky majú v tomto čase územné rozhodnutie, nejakým spôsobom čakajú na to, aby začala byť chystaná dokumentácia pre stavebné povolenie. Konkrétne, vo vyššom štádiu pripravenosti je úsek Mníchova Lehota - Ruskovce, kde prebieha príprava dokumentácie pre stavebné povolenie, kde však vznikli nejaké prekážky," dodal Andrej Kopták, bývalý šéf odboru PPP projektov na ministerstve dopravy.