BRATISLAVA - Environmentalisti naďalej tlačia na módny priemysel a jeho dodávateľské reťazce, aby odstránili z výroby toxické látky. "Hovorí sa, že to, aká farba bude v móde na budúci rok, sa dozviete podľa zafarbenia ázijských riek. Problém znečistenia vody je čoraz väčší najmä v krajinách s textilnou výrobou," uviedla hovorkyňa Greenpeace Slovensko Miroslava Ábelová. Greenpeace preto aj tento rok zverejnil rebríček spoločností podľa toho, ako pristupujú k životnému prostrediu.
Bratislavčania opäť horko zaplakali: FOTO drasticky spílených stromov, biznis dostal zelenú
Podľa Greenpeace niektoré prevádzky textilného priemyslu nevyvíjajú dostatok úsilia na to, aby sa prezentovali ako netoxické. "Šestnásť z devätnástich hodnotených spoločností stále naráža na limity pri hodnotení transparentnosti alebo celkovo zlyháva pri znižovaní množstva toxických látok vo svojich výrobných procesoch. Na to, aby dosiahli všetky ciele, ktoré si do roku 2020 vytýčili, by si mali pohnúť," zhrnula koordinátorka toxickej kampane na Slovensku Ivana Kohutková.
Organizácia hodnotí spoločnosti, ktoré prijali tzv. Detox záväzok. Od jednotlivých žiada, aby sa zaviazali k nulovému vypúšťaniu všetkých nebezpečných chemických látok do roku 2020 a zverejňovali údaje o vypúšťaní toxických látok, ktoré sa dostávajú z ich prevádzok k obyvateľom prostredníctvom znečistenej vody. Rebríček 19 módnych značiek je rozdelený do troch kategórií.
V kategórii Avantgarda, kde sú najpokrokovejšie spoločnosti, skončili Inditex (vlastní spoločnosť Zara), H&M a Benetton. Tie sú podľa Ábelovej na najlepšej ceste k očisteniu svojich dodávateľských reťazcov tak, ako sľúbili.
„Máme radosť, že spoločnosti H&M, Zara a Benetton, ktoré majú svoje prevádzky aj na Slovensku, sú lídrami v nastavovaní nových štandardov v oblasti módy,“ uviedla Ivana Kohutková. „Významný tohtoročný posun vnímame v tom, že spoločnosti skutočne odhaľujú svoje dodávateľské reťazce. To je veľmi dôležité, keď chceme vedieť hodnotiť riziká a zdroje znečisťovania,“ dodala.
V strednej kategórii, s názvom „Vo vývoji“, skončilo ďalších dvanásť značiek: napríklad Adidas, Burberry, Levi´s, Primark či Puma. V tej istej kategórii však o čosi lepšie skórovali spoločnosti C&A, Fast Retailing, G-Star, Mango či Miroglio - a to buď pre lepší manažment chemických látok alebo z dôvodu väčšej transparentnosti v dodávateľských reťazcoch.
Najhoršie skončili značky Victoria's Secret, Esprit, Nike alebo LiNing. Tým sa do stanoveného termínu nepodarilo záväzky splniť – či už išlo o transparentnosť ich dodávateľských reťazcov, odstraňovanie nebezpečných chemických látok z výroby či plnenie plánu ako do roku 2020 prestať znečisťovať životné prostredie svojou výrobou.
Kompletné hodnotenie možno nájsť na webe environmentalistov.