BRATISLAVA – Nezamestnaní ľudia nemajú na Slovensku jednoduchú situáciu. Práce stále nie je dostatok a lepšie vyhliadky na slušné zamestnanie sú stále v nedohľadne. Každý, kto si hľadal alebo hľadá prácu musel už aspoň raz v živote navštíviť úrad práce. Nikomu takáto návšteva nie je príjemná, pretože sa cíti ponížene. O to viac sa situácia stane neúnosnou, keď vám ju začnú znepríjemňovať pracovníci úradu. Jeden takýto prípad opísala mladá žena z Bratislavy. Jej zážitok takmer okažite priniesol pobúrené reakcie viacerých ľudí. My sme oslovili aj kompetenných.
Napísala blog na sme.sk, v ktorom upozorňuje na bezohľadnosť a aroganciu pracovníkov na Úrade práce, sociálnych vecí a rodiny v Bratislave na Vazovovej ulici. Píše v ňom o tom, ako si príslušní zamestnanci robili dobrú zábavu a doberali si náhodného uchádzača o prácu v internetovej miestnosti.
V tejto miestnosti je k dispozícii 7 počítačov, na ktorých máte prístup na internet. Môžete si vyhľadať pracovné portály a nájsť ponuku práce, ktorá vás osloví. Dvaja mladíci, zamestnanci dohliadajú na chod miestnosti. Žena, ktorá na aroganciu upozornila, opisuje ako v jeden deň prišiel nezamestnaný muž a chcel si pomôcť počítačom. Namiesto toho, aby mu zamestnanci ochotne pomohli, smiali sa na jeho počítačovej negramotnosti.
Blogerka v tom čase podobne ako zosmiešnený nešťastník, hľadala na úrade prácu. Následne chcela chudákovi pomôcť. V blogu o tom napísala: "Mladíkom zreteľne pripomeniem, že takéto správanie je nevhodné, pripomínam, že by sa patrilo dotyčnému skôr pomôcť ako sa na situácii zabávať. Keďže zjavne nepochopia a sama sa stávam adeptom na ďalšiu komickú postavičku, zvyšujem požiadavky a žiadam mená."
Následne chcela hovoriť s nadriadenými. Nepochodila a tak sa obrátila na SBS-kára menom Jindrich. No ten ju vulgárne odbije slovami "hovno!" Celý incident vyvolal pozornosť aj uvedúcej, ktorá na počudovanie vynadala nie podriadeným, ale nespokojnej žene, ktorá sa dožadovala slušného správania.
My sme sa vybrali na Úrad práce v Bratislave na Vazovovej ulici zistiť, či sú zamestnanci naozaj takí arogantní. V skorých popoludňajších hodinách sme našli vestibul a vedľajšiu internetovú miestnosť zaplnené ľuďmi hľadajúcimi prácu. Dlhý rad nikomu z čakajúcich nepridávala na nálade. Počítače, kde si uchádzači na internete hľadali prácu, boli všetky obsadené. Iba na stene visel oznam, že na ich používanie sa musíte nahlásiť a na internet máte iba 20 minút.
V miestnosti sedeli dvaja mladíci, ktorí boli narozdiel od vyššie spomenutej situácie, veľmi krotkí a ochotní. Na naše otázky reagovali slušne a prívetivo. Možno im obsluha toľkých ľudí tentokrát nedovolila si robiť žartíky na účet nezamestnaných, ktorí si sem prišli hľadať prácu.
SBS-kár Jindrich tam práve nebol. Zastupoval ho kolega, s ktorým si na striedačku menia služby. Zamestnancom Úradu zrejme bolo dohovorené z vyšších miest. Aj tak sme však chceli počuť reakciu kompetentných.
Oslovili sme preto ministerstvo práce, aby sa k tomu vyjadrili. Hovorca Michal Stuška k celej situácii povedal: "Nemáme o tom informáciu, ale určite by to mali preveriť. Na Úradoch práce prebieha momentálne reforma ktorá má viesť práveže k ústretovému jednaniu s klientami. Ak by sa potvrdilo zlyhanie ľudského faktoru, malo by sa to riešiť," povedal nám Stuška.
Konkrétnejšia bola v reakcii na spomínaný incident riaditeľka Úradu na Vazovovej Jarmila Boháčová. "Je snahou všetkých zamestnancov čo najprofesionálnejšie pristupovať k našim klientom a preto ma veľmi nemilo prekvapil spomínaný článok. Chápem rozhorčenie širokej verejnosti, ktorá reagovala na základe jednostrannej informácie. Na druhej strane viem, koľko úsilia vynakladá prevažná väčšina našich zamestnancov, aby si kvalitne plnili svoje pracovné povinnosti," povedala nám Boháčová.
"Osobne som sa rozprávala so zamestnancami, ktorí boli účastníkmi daného incidentu; s nestranným klientom, ktorý bol v danom čase v internetovej miestnosti a pozrela som si aj kamerový záznam. Po vyhodnotení všetkých dostupných informácii môžem konštatovať, že článok obsahuje veľa nezrovnalostí, poloprávd a účelovo podsunutých informácií," uviedla riaditeľka s tým, že by rada poznala totožnosť ukrivdenej ženy.
"Aby som mohla zaujať nestranné stanovisko, požiadala som redakciu SME o poskytnutie mena a kontaktu na pisateľku článku," dodala na záver Boháčová.
Či bude z nepríjemnej situácie dotknutej ženy vyvodená zodpovednosť alebo sa ukáže, že práve ona nehovorila úplnú pravdu, sa možno dozvieme v najbližšom čase.
Aké máte skúsenosti pri hľadaní práce? Zažili ste niečo podobné ako mladá žena z Bratislavy? Napíšte nám na tipy@topky.sk