BRATISLAVA - Po uverejnení nášho článku, ktorý rozpútal debatu o situácii na úradoch práce, kde majú zamestnanci arogantne pristupovať ku klientom, nám prišlo do redakcie viacero podobných sťažností ako opísala v blogu nespokojná Monika Tá sa sťažovala na klientských pracovníkov, ktorí si mali uchádzačov o prácu doberať a robiť si z nich posmech. Podobné skúsenosti má mnoho ľudí, ktorí nám o tom napísali. Prečítajte si, čo všetko prežili na úradoch práce naši čitatelia.
Uverejňujeme pár príspevkov, ktoré nám do redakcie poslali naši čitatelia. "Mne sa niečo stalo podobné asi pred 5 rokmi na ÚP, kedy som prišiel k mojej sprostredkovateľke 3 minúty pred 12-ou, čiže pred obednajšou prestávkou," píše Adrian z Košíc. Zamestnankyňa sa na neho následne osočila.
"Keďže som vtedy prežíval ťažké obdobie, mal som aj veľké depresie som sa nechcel ani nevládal hádať (čo dnes ľutujem). A vo vnútri miestnosti, čím viac som bol slušnejší, tým ona bola ku mne sprostejšia, drzo sa ma vypytovala, že prečo som neprišiel ráno, pričom v preukaze som nemal uvedený presný čas, kedy mám prísť, len deň. Mohla aspoň povedať napr. toto: "Prepáčte, ale čoskoro nám začína obed. prestávka a nestíhnem Vás vybaviť, príďte o 13-ej," napísal nám 25-ročný Adrian.
Podobný zážitok sa stal aj v Nitre. "Ja som prestal chodiť do počítačovej miestnosti v Nitre, lebo tam nad nami stála úradníčka a pozerala na naše monitory, čo píšeme a akonáhle človek si dovolil napríklad ak mal čas pozrieť stránku Topky.sk, tak bolo zle. Okrem toho moja sprostredkovateľka mi namiesto normálnej práce sústavne posielala na aktivačné práce a posielali mi predvolania aj mimo termínu ako som mal dohodnutý," tvrdí nespokojný anonymný čitateľ.
Podľa jednej čitateľky sú dokonca takéto úrady zbytočné. S povýšeneckým správaním a neochotou sa stretla aj ona. "Myslím, že nielen v Bratislave, ale aj v iných mestách sa správajú na úradoch práce podobne. Paničky v kanceláriách si myslia, že sú niečo viac. Veľa nezamestnaných by sa s nimi vymenilo. Aj tak si myslím, že také úrady ako sú úrady práce sú zbytočné ako na mŕtvom kabát. Prácu vám neponúknu a čo lepší fľek, to posunú známemu alebo rodine. Štatistiky môžu viesť obecné a mestské úrady a urady práce môžu zrušiť. Ušetrí sa na platoch mnoho tisíc eur a štátnym zamestnancom klesne trochu ofina. Aby vedeli, čo to znamená byť nezamestnanými. Potom by sa inak správali voči tým, ktorí prišli o prácu," napísala čitateľka Helena.
Medzi negatívnymi reakciami sa objavila aj jedna pozitívna. "Ja som chodila na Úrad práce na Vazovovej pol roka, potom som sa zamestnala a nedalo mi nenapísať kompetentným osobám na úrade práce poďakovanie. Stretla som sa s ústretovým a veľmi milým prístupom personálu, odpovedali na všetky moje otázky, či už počas osobného stretnutia alebo mailom. Nemôžem na tento úrad povedať jedno krivé slovo," napísala čitateľka Martina, ktorá nemala dôvod na sťažnosť na bratislavskom úrade práce.
Nakoniec sme sa spojili aj s pani riaditeľkou Úradu práce v Bratislave na Vazovovej. Povedala, že sa stretla s pani Monikou a situáciu si vydiskutovali. Vraj nespokojná blogerka písala v afekte, teraz to ľutuje. Jarmila Boháčová nám vysvetlila, že zamestnanci na jej úrade robia, čo môžu. Mrzí ju, keď vidí, že práve šikovní mladí ľudia odchádzajú kvôli nízkemu platu.
V rámci skvalitnenia prístupu zamestnancov ku klientom ministerstvo vnútra chystá reformu ESO, ktorá by mala, okrem iného, dopomôcť aj ku zlepšeniu prístupu pracovníkov vo verejnej správe. Z ministerstva sme dostali nasledovnú odpoveď.
"Ambíciou reformy ESO je okrem zlepšenia kvality a dostupnosti poskytovaných služieb štátnej správy aj zlepšenie prístupu štátnych zamestnancov k občanom. V ďalších fázach reformy sa chceme zamerať na optimalizáciu ľudských zdrojov a školeniam zamestnancov na tzv. mäkké zručnosti (soft skills). Naším cieľom je dosiahnuť porovnateľnú úroveň poskytovaných služieb založenej na ochote, ústretovosti a proaktivite ako je tomu v komerčnej sfére," povedala Dana Pohlodová z tlačového oddelenia na ministerstve.
Reforma ESO a sňou spojené školenia zamestnancov majú teda priniesť zlepšenie. Skepsu vyvolávajú však platové podmienky úradníkov, ktorí nemajú motiváciu o lepší prístup ku klientom. Je viac ako otázne, či "ochotu, ústretovosť a proaktivitu", ako uvádza stanovisko ministerstva, prinesie chystaná reforma. Každopádne, vždy je dobré pri akejkoľvek návšteve úradu pristupovať s empatiou a porozumením.