BRATISLAVA - Jednoznačne najdiskutovanejšou témou Petržalčanov je v týchto dňoch plánovaná výstavba električky a štvorprúdovej cesty, ktoré sa majú tiahnuť cez takmer celú mestskú štvrť. Mnohých obyvateľov tento zámer veľmi nahneval a žiadajú, aby sa v tejto veci vypísalo referendum.
O čo vlastne ide?
Mesto Bratislava plánuje v Petržalke v rámci druhej etapy nosného dopravného systému vybudovať štvorprúdovú cestu spolu s koľajovou traťou, ktorej zámerom je docieliť, aby čo najviac ľudí chodilo do práce nie autami, ale práve električkou. Podľa hlavného dopravného inžiniera mesta Tibora Schlossera plánovaná cesta vedúca popri trati by mala odbremeniť vnútrosídliskové obslužné komunikácie v Petržalke od hluku a emisií a smerovať tranzitnú dopravu na Jantárovú cestu. Slúžiť by mala pre autobusovú, alternatívnu i automobilovú dopravu.
Štvorprúdovka má prepojiť sever a juh Petržalky. Začínať má pri križovatke Jantárová cesta, ktorá sa tak v dôsledku toho zmení na akýsi bulvár, a Bosákova ulica a pokračovať bude spolu s električkou až po Janíkov dvor, alebo aj ďalej na juh. To by napríklad znamenalo, že obyvatelia Jungmannovej ulice budú musieť zdolať 22 jazdných pruhov a 8 priechodov pre chodcov, aby sa dostali k Chorvátskemu ramenu.
Ďalším tŕňom v oku občanov je fakt, že cesta má preťať dnes zelené územie pri Chorvátskom ramene. Vlna kritiky zo strany občianskych aktivistov sa na mesto spustila po tom, ako realizátor projektu, spoločnosť Metro Bratislava, podala na petržalský úrad žiadosť o výrub stromov pri Chorvátskom jazere.
Ľudia si vynútili verejnú diskusiu
Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik vzhľadom na obrovské výhrady zo strany občanov voči projektu usporiadal v Primaciálnom paláci verejnú prezentáciu a diskusiu o druhej etape výstavby nosného systému. Tá trvala takmer štyri hodiny a bola poznačená hádkami a silnými emóciami. Nahnevaní Bratislavčania žiadali mesto o vypísanie referenda, čo však Ftáčnik nepovažuje za najlepšiu cestu, ako zistiť verejnú mienku.
Proti ceste Petržalčania zatiaľ bojujú petíciou, ktorú podľa členky petičného výboru Dominiky Belanskej podpísalo vyše 2100 ľudí a na internete dokonca viac ako 8000. Z jej výsledkov vyplýva, že vyše polovica respondentov chce pri Chorvátskom ramene mestský park, viac ako 38 percent je za park s električkou a len približne 11 percent si vie predstaviť popri električke aj cestu. "Petíciou vyjadrujeme nesúhlas s narušením prírodného charakteru tejto lokality i nesúhlas s postupom prípravy dokumentácie, ktorú zvolilo mesto," vyjadrila sa v pondelok Belanská.
Postup vedenia mesta sa nepozdáva ani mestskému poslancovi a predsedovi dopravnej komisie Jozefovi Uhlerovi. "O štvorprúdovke sme sa ako poslanci dozvedeli asi pred mesiacom. Z nejakého dôvodu to bolo pred nami zvláštne utajované," povedal.
Na diskusii taktiež zaznelo, že Petržalčania nemajú problém s hustotou premávky, ale s parkovaním a zápchami na mostoch, čo cesta nevyrieši. Za úmyslom postaviť štvorprúdovku vidia snahu mesta vyhovieť developerom. To, že Petržalke cesta nechýba, si myslí aj hlavná mestská architektka Ingrid Konrad. "Panónska a Dolnozemská sú dostatočne silné a veľké komunikácie," uviedla. Trendom 21. storočia je podľa nej rušiť jazdné pruhy a vracať priestor, ktorý zaujala mobilná doprava, obyvateľom.
Petržalčania sa okrem iného boja, že cesta ich rozdelí. "Chodíme sa tam hrávať, oddychovať a vy si to tam zastaviate, tak ako sa mám cítiť," rozplakala sa mladá diskutérka.
Primátor Ftáčnik nakoniec podľahol tlaku občanov a sľúbil im, že mesto k dokumentácii na územné rozhodnutie zatiaľ nevydá kladné záväzné stanovisko, ale plánuje vypísať urbanisticko-architektonickú súťaž. "Chcem predísť situácii, ktorá sa stala so Starým mostom, kedy mesto nestihlo súťaž urobiť pre termíny z Európskej únie," podotkol s tým, že do nej zapracuje aj pripomienky občanov. Zároveň vyhlásil, že zadanie súťaže predstaví verejnosti. "Zo súťaže vyplynie, či dospejeme až k zmene územného plánu," dodal.
{{ poll.title }}
{{ poll.title }}
{{ poll.thanks }}
{{ poll.title }}
{{ profiles[profileEvalueated.index].name }}
Zhoda: {{ profileEvalueated.weightPercentage }}%