BRATISLAVA – Na zničené autobusové zastávky, výtlky na komunikáciách či poškodené chodníky upozorňujú obyvatelia hlavného mesta bratislavský magistrát. Počas letných mesiacov, od júna do augusta, sa naň prostredníctvom projektu Odkaz pre starostu obrátilo 53 ľudí.
Podľa hovorcu primátora Ľubomíra Andrassyho sú to takmer tri pätiny podnetov, ktoré Bratislavčania dali od začiatku tohto roka. Polovica podnetov sa týkala bratislavskej dopravy, kvality ciest a chodníkov. Deväť ďalších poukázalo na čierne skládky či znečistenú prírodu a osem súviselo s verejným poriadkom.
"Samospráva na doručené podnety reaguje spravidla v priebehu týždňa. Ak je riešenie problému viazané na súčinnosť s externým partnerom, termín sa môže predĺžiť aj na dvojnásobok priemerného času," vysvetlil Andrassy s tým, že mesto má interné pravidlá a reaguje na každý podnet. "Aj keď vo viacerých prípadoch je odpoveď negatívna, pretože popísaný podnet nie je možné operatívne riešiť hlavne z finančných dôvodov," dodal. Najčastejšie sa to stáva pri podnetoch, ktoré súvisia s dopravou.
Projekt Odkaz pre starostu gestoruje Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť. "Vďaka tomu, že tento projekt spravuje nezisková organizácia, je nepriamo zabezpečená väčšia objektívnosť a rozširujú sa možnosti komunikácie Bratislavčanov so samosprávou," myslí si hovorca.
Bratislavčania pri komunikácii s mestom využívajú tiež inštitút sťažností. Za prvých osem mesiacov tohto roka ich magistrát zaevidoval 86. Viac ako pätina z nich smerovala do oblasti cestného hospodárstva a správy mestského nehnuteľného majetku. Sťažnosť môže Bratislavčan samospráve doručiť poštou, osobne alebo e-mailom, pričom pri elektronickom podaní ju musí sťažovateľ potvrdiť do piatich dní vlastným podpisom.
Priestor pre podávanie podnetov, hlavne na neetické či nezákonné konanie zamestnancov mesta, rozšírili aj o e-mailovú adresu korupcia@bratislava.sk. Na ňu môžu občania posielať podnety aj anonymne, priamy prístup k nej totiž má len primátor.