BRATISLAVA - Legendárnou loďou Propeler, ktorá spája brehy slovenskej metropoly, by sa mohli Bratislavčania prepravovať už v budúcom roku. Myslí si to Táňa Rosová, starostka Starého Mesta, ktoré má po niekoľkomesačných rokovaniach s autormi projektu v rukách návrh vodnej linky so štyrmi nástupnými bodmi.
Mestská časť preto v stredu 22. augusta zorganizovala na Šafárikovom námestí verejnú prezentáciu lode a jej prevádzky, ľudia tak mohli dať k projektu svoje podnety.
Propeler by mal byť v prvom rade dopravnou linkou. "Mali by ju využívať napríklad ľudia, ktorí cestujú z petržalskej strany za prácou do mesta alebo z centra do business centier v Petržalke. To dnes prekonávajú mnohí aj peši," povedala pre médiá Rosová s tým, že loď bude určite aj turistickou atrakciou a aj ona by sa mohla stať jedným zo symbolov mesta.
Moderné a rýchle plavidlo typu katamarán počíta s kapacitou 60 ľudí. Premávať by malo počas celého roka, s výnimkou asi 20 dní odstávky v zime. Odviesť sa ním z miest na nábreží Dunaja bude možné od 7.00 do 20.00 h, v lete až do 22.00 h. Autori projektu zatiaľ počítajú s intervalom 45 minút, ľudia budú mať na nástup a výstup čas asi dve až tri minúty a z jedného prístaviska do druhého ich loď odvezie približne za päť minút. Prepraviť sa budú môcť tiež s bicyklom a hlavné mesto si pozrieť aj z vyhliadkovej paluby. Bratislavčan si bude môcť zakúpiť dva druhy lístkov, buď na prepravu medzi dvoma nástupišťami, alebo na celú jazdu. Prvý by mal stáť jedno euro, druhý asi tri. "Na úroveň lístkov MHD by sme sa mohli dostať vtedy, ak by sme sa v budúcnosti začlenili do systému integrovanej dopravy," tvrdí autor projektu a konateľ spoločnosti Nautivia Ľubomír Feješ. Plavidlo zo špeciálneho plastu by malo mať vybavenie na úrovni zájazdového autobusu.
Podľa starostky je dnes všetko pripravené tak, aby mohla loď v budúcom roku začať premávať. Hlavné bariéry, ktoré projektu stáli v ceste, boli podľa nej v tom, aký zámer mal s loďou magistrát a aký mestská časť. Zrejme najdlhšie bude teraz trvať získanie povolení pre prístaviská, všetko ostatné sa dá podľa autorov projektu stihnúť do deviatich mesiacov až roka. "Záujemcov o prístaviská je totiž mnoho," poznamenala starostka. Podľa riaditeľa kancelárie primátora Mariána Miškanina mesto už so Štátnou plavebnou správou o pridelení kotviacich miest rokuje. Práve ono by ich totiž malo zaobstarať a budú aj v jeho vlastníctve. "Máme vytypované voľné riečne kilometre a ideme sa o ne uchádzať," dodal Miškanin.
Popri nábreží Dunaja sa zatiaľ počíta so štyrmi prístaviskami – pri Sade Janka Kráľa, Riverparku, pri centre mesta, kde by sa dalo prestúpiť na Twin City Liner a pri Eurovei s možným prestupom na Dunajbus. Mesto v posledných týždňoch protestovalo proti kotveniu lodí pri nákupnom centre, Propeler mu ale neprekáža. "Rozprávame sa o lodi, ktorá má dĺžku 19 metrov a šírku šesť metrov. Pristaví, ľudia nastúpia, vystúpia a odíde. Nebude tam kotviť celý deň a nebude to 137-metrová loď," reagoval Miškanin.
Na jednotlivých pontónoch by mal byť aj prístrešok pred dažďom a ľudia by si tam mohli kúpiť noviny, občerstvenie či lístky na lodnú dopravu. V budúcnosti by okrem štyroch prístavísk mohli vzniknúť ešte ďalšie dve na petržalskej strane a autori chcú v rámci projektu vybudovať aj lodné múzeum.
Starostka tvrdí, že veľký profit z linky zrejme mesto či mestská časť mať nebude. "Cieľom je, aby sme ju čo najmenej dotovali. Je to projekt, ktorý má návratnosť v dlhodobom horizonte," poznamenala. Na vybudovanie lode bude treba 750.000 až 850.000 eur a jednej zástavky 250.000 eur. Zatiaľ ide všetko zo súkromných peňazí.
Vo svete využíva lodnú dopravu napríklad Rotterdam, Štokholm či Benátky. Tradícia bratislavského Propelera má už vyše 120 rokov, linka totiž fungovala od roku 1891. Skončila v roku 1994, hoci potom ešte vznikli pokusy, keď sa sporadicky jej činnosť obnovovala. V lodnej hantírke znamená propeler vrtuľu alebo nejaké pohonné zariadenie.