BRATISLAVA - Cena masla v posledných týždňoch poriadne stúpla. Suma, ktorú za neho v obchodoch zaplatíme, sa blíži k rekordným cenám masla z čias vysokej inflácie. Ľudia z tohto dôvodu majú predpoklad nakupovať aj do zásoby, akonáhle sa ocitne v akcii a tovar vypredať. K takémuto dianiu došlo aj v obchodoch Billa, v ktorých sa po akciovom masle len "zaprášilo" a ostalo kompletne vypredané.
archívne video
Opäť sa Slováci nachádzajú v situácii, že keď si chcú kúpiť 250-gramové maslo s obsahom tuku 82 %, musia si siahnuť hlbšie do vrecka. V súčasnosti sa jeho cena vyšplhala v priemere na štyri eurá, no niekde je jeho cena a vyššia. Táto suma atakuje ceny počas vysokej inflácie. Ak sa teda v obchode objaví výhodná akcia za maslo, je vysoký predpoklad, že sa vykúpi.
Presne toto sa udialo v predajniach Billa, ktorá od stredy minulého týždňa zaradila akciové maslo za 2,39 eura. V tom čase patrilo medzi najlacnejšie na trhu. Ak si šiel niekto po pár dňoch od začiatku akcie kúpiť maslo do Billy, ostal nemilo prekvapený. Namiesto akciového masla ich v mnohých predajniach čakal oznam o jeho vypredaní. „Vážení zákazníci, Liptov maslo, 250 g, z aktuálneho akciového letáku je z dôvodu veľkého záujmu vypredané. Ďakujeme za pochopenie,“ píše sa v ozname vyvesenom na mieste, kde sa malo nachádza akciové maslo.
Ako pre tvnoviny.sk okomentoval situáciu hovorca spoločnosti Billa Marek Kravjar, podľa ktorého sa stáva, že zaujímavý tovar sa vypredá aj pred koncom akcie a jednotlivé predajne tak zverejnia takýto oznam. "Skutočne nastala situácia, kedy sa maslo v niektorých predajniach vypredalo už v prvé dni akcie. Pripisujeme to zvýšenému záujmu verejnosti o túto komoditu,“ dodal.
Maslo symbolom zdražovania?
Už počas vysokej inflácie sa stalo maslo symbolom zdražovania, kedy cena tejto základnej potraviny vytelela ako prvá poriadne nahor. V súčasnosti však predikcie nenaznačovali, že by maslo malo výraznie zdražieť. V jeho cene však nastal zlom a tak si za neho musíme priplatiť. Dôvodom má byť slabá svetová ponuka a rast cien mlieka na burze.
„V Európskej únii stúpa cena surového kravského mlieka. Dôvod musíme vidieť napríklad v tom, že napríklad Taliansko výrazne viac nakupuje mlieko a celkovo v únii je menej mlieka. Cenu slovenského masla ovplyvňuje európska spotová cena mlieka a smotany. Ich ceny sa zvyšujú práve zo spomínaných dvoch dôvodov – menej mlieka v Európe a snahy niektorých krajín o vyšší nákup mlieka,“ vysvetlila pre tvnoviny.sk Jana Holéciová, hovorkyňa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory.