DÜSSELDORF - V nemeckej spolkovej krajine Porýnie-Vestfálsko momentálne riešia veľký problém. Policajtmi často používaný model radaru LTI 20-20 TruSpeed má vykazovať chybné merania, na čo upozornil výrobca. V súčasnosti sa tento radar v spolkovej krajine nesmie používať na kontrolu najvyššej povolenej rýchlosti. Polícia SR pre Topky.sk potvrdila, že tento typ radaru sa používa aj na Slovensku.
archívne video
Nejednému z vás sa už stalo, že prekročil najvyššiu povolenú rýchlosť - či už z nepozornosti alebo ste sa niekam ponáhľali. Ak vás chytia, môže vás to vyjsť poriadne draho. Dvojnásobne nevýhodné to je ešte vtedy, keď radar pridá pár kilometrov za hodinu naviac. K takýmto prípadom malo dôjsť v Nemecku.
K odhaleniu došlo počas testovacieho merania laserovým meracím prístrojom LTI 20/20 TruSpeed. Dodatočné porovnávacie merania ukázali odchýlky na úrovni 3 km/h. Výrobca na to upozornil políciu v Severnom Porýní-Vestfálsku, na čo príslušný štátny úrad pre ústredné policajné služby (LZPD) koncom minulého týždňa rozhodol o zastavení používania 115 laserových meracích zariadení tohto typu.
Radar LTI 20/20 TruSpeed sa okrem iného používa aj v Berlíne, Bavorsku, Bádensku-Württembersku a Sasku. V Sasku sa ale tento typ radaru bude naďalej používať z dôvodu platnej skúšky, uvádza nemecký portál RND.de. Podobne je na tom aj polícia Bádenska-Württemberska. „Zatiaľ nás ani výrobca, ani schvaľovací orgán, Physikalisch-Technische Bundesanstalt, neinformovali o tom, že zariadenia sa už nesmú používať. Preto zatiaľ predpokladáme, že ak sa budú ručné laserové meracie prístroje používať tak, ako je určené. Budú aj naďalej plnohodnotne fungovať, najmä preto, že všetky prístroje majú platnú kalibráciu,“ uviedol nemecký rezort vnútra pre RND. Berlínska polícia zatiaľ vedie ohľadom používania týchto radarov diskusie. "Následne sa rozhodne, či sa zariadenia budú naďalej používať," informujú.
Otázne teda je, či nemecká polícia bude musieť niektorým motoristom vrátiť peniaze vyzbierané na pokutách. Ak bude vodičom doručená pokuta, dotknuté osoby majú dva týždne na to, aby proti rozhodnutiu polície vzniesli námietku. Ak vzniknú pochybnosti o správnosti postupu merania, súd môže poveriť vypracovaním posudku znalca. Portál RND však upozorňuje, že takéto posudzovanie je často veľmi časovo náročné, čomu zodpovedá aj cena, preto v tomto prípade existuje pre nespokojných vodičov značné riziko nákladov. Po vykonaní dôkazov súd rozhodne o zastavení konania alebo o oslobodení alebo viny dotknutej osoby.
Nachádzajú sa aj na Slovensku
Cestný laserový rýchlomer s označením LTI 20-20 TruSpeed je na Slovensku známy pod názvom Micro Digi-CAM, LTI 20-20 TruCam a slovenská polícia ho používa už niekoľko rokov. Informovala o tom hovorkyňa Prezídia PZ Zuzana Hrabovská.
"Pokiaľ ide o spoľahlivosť a presnosť merania, každý radar musí prejsť pravidelnou kalibráciou v servisnom stredisku a následným overením, aby spĺňal jednotlivé ustanovenia zákona 157/2018 Z.z. o metrológii a vyhlášky Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky č. 161/2019 Z.z. o meradlách a metrologickej kontrole," uviedla pre Topky.sk Hrabovská s tým, že v Slovenskej republike sú uvedené cestné laserové rýchlomery určenými meradlami, ktoré sú pravidelne overované Slovenským metrologickým ústavom.
"Tým sa zabezpečuje, že vodiči, ktorí prekročia maximálnu povolenú rýchlosť dostávajú pokuty len na základe správneho a presného merania rýchlosti," vysvetlila policajná hovorkyňa a dodáva, že ak by sa ukázalo, že niektorý z používaných cestných laserových rýchlomerov má technické problémy podobné tým, ktoré sú popisované pri LTI 20-20 TruSpeed v Nemecku, kompetentné orgány by určite podnikli potrebné kroky na jeho stiahnutie z prevádzky a nahradenie spoľahlivejším zariadením.