BRATISLAVA - Ako je to pred voľbami na internete? Spôsob kampaňovania je rôzny. Kým niektoré strany stavili väčšinu síl a financií do vizáže bilbordov pri slovenských cestách, iní sa zariadili podľa modernej doby a predstavili videokampaň na sociálnych sieťach či na populárnom portáli YouTube.
Nezisková organizácia Transparency International Slovensko sa začiatkom roka pozrela na to, ako si strany "vedú" v priestore internetovej reklamy a celkového PR na sociálnych sieťach Facebook a Instagram, či na populárnej stránke s videami - YouTube. Výsledok je v istých medziach prekvapivý, hlavne, ak sa pozrieme na aktuálne prieskumy.
Ide o stovky tisíc eur
Strany sa do toho vrhli "po hlave" a prvé mesiace kampane poznačili vysoké investície presahujúce niekoľko tisíc eur. "Za prvé dva mesiace oficiálnej volebnej kampane preinvestovali politické strany cez dve najsilnejšie online firmy, Facebook a Google, dokopy už 440-tisíc eur. Najviac, 95-tisíc eur minula koalícia PS/Spolu, ktorá bezkonkurenčne kraľuje na Google/Youtube reklamách s výdavkami za 40-tisíc eur." tvrdí Transparency.
"Celkovo druhý Smer-SD je naopak doterajším kráľom Facebooku a Instagramu, kde si kúpil reklamu už za 67-tisíc eur, z toho dve tretiny minul v decembri," pokračuje neziskovka. Sú však podstatné rozdiely medzi PS/Spolu a Smerom. Kým PS/Spolu podľa Transparency platí relatívne veľa malých kampaní zameraných na rôznych svojich kandidátov, Smer má reklamu viac koncentrovanú. Na obidve antikampaňové videá (Fico v škôlke, spievajúca opozícia pred parlamentom) dala strana Roberta Fica už cez 17 tisíc eur.
Nasledujú Harabin s Kollárom
Na treťom a štvrtom mieste v online výdavkoch sú strany Štefana Harabina Vlasť a Borisa Kollára Sme rodina. Vlasť silnie na oboch brehoch (YouTube, sociálne siete), kým hnutie Borisa Kollára ako jediný väčší politický subjekt viac inzeruje cez Youtube ako Facebook.
Skokanom mesiaca sú národniari, ktorí v decembri minuli na Facebooku 28-tisíc eur. Ide o druhý najvyšší objem na tejto sociálnej sieti celkovo za Smerom, ktorý oproti novembru takmer zdvojnásobil reklamnú silu týmto spôsobom.
Transparency ešte príspevok zakončila zásadným konštatovaním. "Kým v novembri minuli strany cez FB 130-tisíc eur, v decembri to bolo celkovo už 200-tisíc," píše neziskovka na sociálnej sieti.