Ilustračné foto
PRAHA - Situácia na českom trhu s pivom je tento rok najhoršia od novembra 1989. Pivovary čelia viac ako 12-% medziročnému poklesu predaja, ktorý je najväčší v novodobej histórii českého pivovarníctva.
Napriek tomu zvyšujú ceny piva, konštatoval český denník Hospodářské noviny.
Ako prvé ohlásili zdraženie Pivovary Staropramen, ktoré od začiatku novembra zvýšia cenu pollitra sudového piva o 40 až 60 halierov. Dôvodom sú rastúce náklady na suroviny a energie.
O tom, že sa celý trh radikálne mení, svedčí aj fakt, že so zdražením tento raz neprišiel ako prvý líder na trhu Plzenský Prazdroj.
Väčšina pivovarov zvýšila ceny už v januári s odkazom na tohoročný nárast spotrebnej dane a dane z pridanej hodnoty (DPH). A trh zamieril nadol. Aj preto Prazdroj teraz váha. S trhovým poklesom o 45 % sa totiž výraznou mierou podieľa na celkovom 12-% prepade českého trhu s pivom. Zdraženie pritom môže znamenať ďalšie zníženie predaja. Na druhej strane, tento rok výrazne vzrástol dovoz tých najlacnejších pív do maloobchodných reťazcov.
Väčšinový zákazník, teda ten, ktorý si vyberá pivo v maloobchodných reťazcoch najčastejšie podľa ceny, prejde totiž rýchlo k lacnejšej konkurencii. A zatiaľ čo známe prémiové ležiaky málokedy stoja menej ako 20 Kč (0,81 eura) za fľašu, rôzne privátne značky reťazcov sú aj za ceny okolo 5 Kč. Za takú nízku ceny sú české pivovary čoraz menej ochotné pivo do obchodov dodávať. A hypermarkety dovážajú stále viac týchto lacných značiek, najmä z Poľska. (1 EUR = 24,598 CZK)
Väčšina pivovarov zvýšila ceny už v januári s odkazom na tohoročný nárast spotrebnej dane a dane z pridanej hodnoty (DPH). A trh zamieril nadol. Aj preto Prazdroj teraz váha. S trhovým poklesom o 45 % sa totiž výraznou mierou podieľa na celkovom 12-% prepade českého trhu s pivom. Zdraženie pritom môže znamenať ďalšie zníženie predaja. Na druhej strane, tento rok výrazne vzrástol dovoz tých najlacnejších pív do maloobchodných reťazcov.
Väčšinový zákazník, teda ten, ktorý si vyberá pivo v maloobchodných reťazcoch najčastejšie podľa ceny, prejde totiž rýchlo k lacnejšej konkurencii. A zatiaľ čo známe prémiové ležiaky málokedy stoja menej ako 20 Kč (0,81 eura) za fľašu, rôzne privátne značky reťazcov sú aj za ceny okolo 5 Kč. Za takú nízku ceny sú české pivovary čoraz menej ochotné pivo do obchodov dodávať. A hypermarkety dovážajú stále viac týchto lacných značiek, najmä z Poľska. (1 EUR = 24,598 CZK)