BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy odštartovalo výber koncesionára, ktorý sa má postarať o výstavbu viacerých úsekov diaľnice D1 za súkromné peniaze.
Oznámenie o koncesii na práce bolo oficiálne zverejnené v sobotu v Európskej databáze na obstarávanie verejných prác. Záujemcovia o stavbu ciest v krajine majú svoje ponuky predložiť do 8. januára budúceho roka. Informoval o tom internetový server etrend.sk.
Úrad vyhlásil súťaž na tri diaľničné úseky v Žilinskom kraji a ďalšie dva v Prešovskom kraji. Detailnejšie parametre, informácie o trase a kritériá, podľa ktorých sa ponuky záujemcov budú hodnotiť, majú byť uvedené v koncesnej dokumentácii. "Nikde ale nie je uvedené, kde a za akých podmienok si môžu firmy prebrať koncesnú dokumentáciu," napísal etrend.sk.
Každý uchádzač o verejnú zákazku sa podľa portálu bude musieť preukázať tým, že v posledných troch rokoch každoročne dosiahol tržby 1,2 miliardy eur (asi 40 miliárd korún) a tiež splniť podmienku základného imania 800 miliónov eur (zhruba 27 miliárd Sk).
Vláda Roberta Fica chce výstavbu viac ako 150 kilometrov diaľničných úsekov a rýchlostných ciest zabezpečiť prostredníctvom projektov takzvaného súkromno-verejného partnerstva (PPP projekty). Okrem prvého balíka ciest, na ktorý už bol vyhlásený tender, by sa za súkromné peniaze mali postaviť aj ďalšie úseky severnej diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou.
Definitívne rozhodnutie o tom, či sa vláda pustí do výstavby prostredníctvom PPP projektov a v akom rozsahu, má padnúť až po vyhodnotení konkrétnych parametrov zmlúv s koncesionármi. Štát by mal zhodnotiť hlavne finančnú záťaž týchto kontraktov na verejné financie. Stavbu ciest totiž uhradí súkromný kapitál, štát ich však bude dlhodobo splácať. Ministerstvo financií už raz hodnotilo dopad PPP projektov na hospodárenie štátu a navrhlo znížiť ich rozsah o tretinu. So svojím zámerom však neuspelo.
Ficov kabinet chce urýchliť výstavbu diaľnic tak, aby sa nimi prepojila Bratislava s Košicami do roku 2010. Podľa skorších informácií vládneho splnomocnenca pre výstavbu diaľnic Igora Chomu by sa dovtedy malo v plnom profile postaviť za súkromné peniaze zhruba 68 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Ostatné úseky s tunelmi majú byť sprevádzkované neskôr.
Úrad vyhlásil súťaž na tri diaľničné úseky v Žilinskom kraji a ďalšie dva v Prešovskom kraji. Detailnejšie parametre, informácie o trase a kritériá, podľa ktorých sa ponuky záujemcov budú hodnotiť, majú byť uvedené v koncesnej dokumentácii. "Nikde ale nie je uvedené, kde a za akých podmienok si môžu firmy prebrať koncesnú dokumentáciu," napísal etrend.sk.
Každý uchádzač o verejnú zákazku sa podľa portálu bude musieť preukázať tým, že v posledných troch rokoch každoročne dosiahol tržby 1,2 miliardy eur (asi 40 miliárd korún) a tiež splniť podmienku základného imania 800 miliónov eur (zhruba 27 miliárd Sk).
Vláda Roberta Fica chce výstavbu viac ako 150 kilometrov diaľničných úsekov a rýchlostných ciest zabezpečiť prostredníctvom projektov takzvaného súkromno-verejného partnerstva (PPP projekty). Okrem prvého balíka ciest, na ktorý už bol vyhlásený tender, by sa za súkromné peniaze mali postaviť aj ďalšie úseky severnej diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou.
Definitívne rozhodnutie o tom, či sa vláda pustí do výstavby prostredníctvom PPP projektov a v akom rozsahu, má padnúť až po vyhodnotení konkrétnych parametrov zmlúv s koncesionármi. Štát by mal zhodnotiť hlavne finančnú záťaž týchto kontraktov na verejné financie. Stavbu ciest totiž uhradí súkromný kapitál, štát ich však bude dlhodobo splácať. Ministerstvo financií už raz hodnotilo dopad PPP projektov na hospodárenie štátu a navrhlo znížiť ich rozsah o tretinu. So svojím zámerom však neuspelo.
Ficov kabinet chce urýchliť výstavbu diaľnic tak, aby sa nimi prepojila Bratislava s Košicami do roku 2010. Podľa skorších informácií vládneho splnomocnenca pre výstavbu diaľnic Igora Chomu by sa dovtedy malo v plnom profile postaviť za súkromné peniaze zhruba 68 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Ostatné úseky s tunelmi majú byť sprevádzkované neskôr.